Educatoare HĂILĂ CARMEN
Grădinița cu program normal nr.
1 Corni ,Botoșani
Decembrie
este cea mai aşteptată şi mai îndrăgită lună a anului de toată lumea, dar în special de copii.
În prejma sărbătorilor
sufletele noastre se deschid,stiind ca la usile caselor noastre vor bate
colindatorii cu picioarele inzapezite si cu glasurile fierbinti,purtatori de
urari ce nu-si pierd niciodata prospetimea,farmecul si forta lor. Copiii, prin
colindul lor ne transmite liniştea şi
afecţiunea de care avem nevoie.
Marile
bucurii pe care ni le aduce această ultimă lună a anului sunt Sărbătorile Crăciunului, cu
toate credinţele şi datinele care le însoţesc.
Primul
semn că se apropie Sărbătorile este dat de Sfântul Nicolae: în fiecare casă, copiii (dar şi unii adulţi) îşi pregătesc ghetele,
lustruindu-le şi punându-le lângă uşă.
Vine
în noaptea de 5 spre 6 decembrie, atunci când Moş Nicolae trece
pe la toate gospodăriile pentru a lăsa câte ceva în ghete: cadouri pentru cei care au fost buni şi cuminţi sau câte o nuia pentru
cei neascultători.
Una
dintre cele mai importante tradiţii care are loc înaintea Crăciunului, mai
precis în 20 decembrie, este Ignatul sau tăierea porcului. Porcul este
considerat în vechile culturi animal sacru.
După
tăierea porcului, gospodinele încep să pregătească bucatele tradiţionale pentru
marea sărbătoare(carnati,cartabosi ,toba sunca/slanina,muschiuleti) toate
acestea, afumate vor domina masa de Craciun.
Împodobirea
pomului de Crăciun este un moment unic, plin de emoţie şi voie bună, petrecut
în mijlocul celor dragi, trăit cu maximă intensitate de către toţi românii,
indiferent de vârstă şi condiţie socială.Datina Bradului de Crăciun este o practică veche,
pe care unii o consideră chiar mai veche decât creştinismul şi care
simbolizează “pomul vieţii”.
Istoria acestui obicei de Crăciun
este datată de pe vremea egiptenilor, care îşi decorau casa cu frunze de
palmier. Mai târziu, tradiţia a fost preluată de către romani, aceştia
înlocuind palmierul cu crengi de brad.
În România, datina împodobirii
bradului de Crăciun a luat naştere cam pe la jumătatea secolului al XX-lea, ea
păstrându-se cu sfinţenie până în zilele noastre.
Pe
data de 25 Decembrie intreaga crestinatate sarbatoreste nasterea Domnului Isus.
Dupa cum fusese binevestita de Dumnezeu prin Sf. Arhanghel Gavriil, Sf. Fecioara Maria, cea umbrita de Duhul Sfant, naste in ieslea din Betleem pe Iisus Hristos, Mantuitorul lumii. Steaua vesteste din ceruri nasterea Lui, ingerii si pastorii se bucura laolalta, iar cei 3 regi intelepti de la Rasarit (Magii) vin sa-L marturiseasca si sa i se inchine, aducandu-i in dar aur, smirna si tamaie (dupa Sf. Parintii, aurul inchipuie demnitatea imparateasca, tamaia pe cea preoteasca, iar smirna.
Dupa cum fusese binevestita de Dumnezeu prin Sf. Arhanghel Gavriil, Sf. Fecioara Maria, cea umbrita de Duhul Sfant, naste in ieslea din Betleem pe Iisus Hristos, Mantuitorul lumii. Steaua vesteste din ceruri nasterea Lui, ingerii si pastorii se bucura laolalta, iar cei 3 regi intelepti de la Rasarit (Magii) vin sa-L marturiseasca si sa i se inchine, aducandu-i in dar aur, smirna si tamaie (dupa Sf. Parintii, aurul inchipuie demnitatea imparateasca, tamaia pe cea preoteasca, iar smirna.
Patimile prin care va trece).
Nasterea Domnului este prin excelenta sarbatoarea bucuriei, cand fiecare om
parca redevine copil si isi deschide sufletul catre Domnul, cu credinta si
nădejde. Dar cum s-a ajuns sa se sarbatoreasca nasterea Domnului pe data de 25
decembrie?
Biserica crestina, cea de la inceput, cunostea numai sarbatoarea Pastelor. Sarbatoarea nasterii Domnului nostru Isus Hristos, nu dateaza decat din sec. al II-lea. A fost instituita de Telephor, seccesorul lui Sixte I-iul, care a fost martirizat in anul 139, dupa 11 ani de pontificat.
La inceput, data la care se sarbatorea Nasterea Domnului era schimbatoare si se celebra de obicei in luna mai. Deveni fixa in sec. al IV-lea, sub pontificatul lui Iulius I-iul, care dupa avizul doctorilor in teologie hotarai ca data neschimbatoare 25 decembrie sau, mai exact, noaptea de 24 spre 25decembrie.
Asadar, sarbatoarea Nasterii a fost, mai intai, in luna mai, apoi a fost pe data de 6 ianuarie, cand Isus a preschimbat apa in vin, in Cana din Galileia, iar introducerea definitiva a datei de 25 decembrie ca si zi de nastere a lui Isus, in biserica romana , a fost facuta de Papa Liberiu, in anul 354.
Biserica crestina, cea de la inceput, cunostea numai sarbatoarea Pastelor. Sarbatoarea nasterii Domnului nostru Isus Hristos, nu dateaza decat din sec. al II-lea. A fost instituita de Telephor, seccesorul lui Sixte I-iul, care a fost martirizat in anul 139, dupa 11 ani de pontificat.
La inceput, data la care se sarbatorea Nasterea Domnului era schimbatoare si se celebra de obicei in luna mai. Deveni fixa in sec. al IV-lea, sub pontificatul lui Iulius I-iul, care dupa avizul doctorilor in teologie hotarai ca data neschimbatoare 25 decembrie sau, mai exact, noaptea de 24 spre 25decembrie.
Asadar, sarbatoarea Nasterii a fost, mai intai, in luna mai, apoi a fost pe data de 6 ianuarie, cand Isus a preschimbat apa in vin, in Cana din Galileia, iar introducerea definitiva a datei de 25 decembrie ca si zi de nastere a lui Isus, in biserica romana , a fost facuta de Papa Liberiu, in anul 354.
In biserica bizantina, data de 25
decembrie a fost introdusa ca zi de nastere a lui Isus dupa 32 de ani, la 386,
de catre Sf. Ioan Gura de Aur.
De unde provine numele de Craciun?
De unde provine numele de Craciun?
Englezii ii spun Christmas,
francezii-Noel, italienii-Natale, germanii- Weihnachten, spaniolii- Noche
buena, norvegienii-Jul, suedezii-Oel, danezii Juul etc.Nasterea Domnului este
numita la romani printr-un cuvant specific poporului nostru si anume Craciun.
Cu privire la originea cuvantului, exista o adevarata disputa filozofica, dar
majoritatea lingvistilor considera ca acest cuvant este de origine latina.B.P.
Hasdeu il deduce din latinescul crastinum, altii din colationem (chemarea
facuta poporului de preotii pagani pentru a anunta sarbatorile care veneau) sau
sin latinescul carnatione sau incarnatio care inseamna intruchipare. Sau un alt
cuvant latinesc creatione, creationis, adica nascut la inceputul erei crestine.
Pe 24 spre 25 decembrie , în aceasta zi de Ajun a Crăciunului, începe marea Sărbătoare a Naşterii Domnului. Primele semne le dau grupurile de colindători, care pornesc din casă în casă, cu o traistă încăpătoare pe umăr, pentru a le ura gazdelor
fericire, sănătate şi prosperitate.
Colindătorii vestesc Naşterea Domnului,
urează gazdelor sănătate şi bucurii, primind pentru aceste urări cozonac, prăjiturele, covrigi, nuci,
mere şi chiar colăcei pe care gospodinele care respectă tradiţia le-au pregătit cu mult timp
înainte.
Poate unii dintre
dumneavoastră vă veţi întreba cine au fost creatorii minuntelor colinde
româneşti, pe care le fredonăm cu toţii în fiecare seară de Ajun. Ei bine, în majoritatea cazurilor,
numele acestor făuritori de cântece religioase nu sunt cunoscute. Ei au fost
preoţi, călugări şi dascăli. Aşa se face că cele mai multe colinde sunt
considerate creaţii populare, transmise peste ani şi ani, din generaţie în
generaţie.
“Steaua” este un colind care începe din prima
seara a Crăciunului şi se încheie la Bobotează. Obiceiul
are o semnificaţie religioasă fiind legată de steaua care s-a aratat celor trei magi de la răsărit.
Obiceiul de a merge cu “Pluguşorul” contribuie la
veselia generală a Sărbătorilor de Anul Nou, colorând desfăşurarea acestei sărbători cu acele elemente
care ilustrează principalele ocupaţii ale poporului nostru - agricultura şi creşterea
animalelor. Mai demult, se ura şi în cete mai mari, care îşi alegeau un vătaf. În scenariile
complexe ale obiceiului apar şi instrumente muzicale (fluier, cimpoi, tobă, cobză, vioară), dar şi pocnitori şi puşcoace, care
amplifică atmosfera zgomotoasă în care se desfăşoară obiceiul.
Aparţinând
obiceiurilor de Anul Nou, umblatul cu
sorcova e mai cu seama bucuria copiilor. Aceştia poartă o crenguţă înmugurită de copac
sau o sorcovă confecţionată dintr-un băţ în jurul căruia s-au împletit flori de hârtie colorată. Înclinată de mai
multe ori în direcţia unei anumite persoane, sorcova joacă rolul
unei baghete magice, înzestrată cu
capacitatea de a transmite vigoare şi tinereţe celui vizat. Textul urării, care
aminteşte de o vrajă, nu face decât să întărească efectul mişcării sorcovei.
Bibliografie
Ø
Carmen
Văduva, Seara de Crăciun, editura Donaris, 2009, Sibiu, pag.107,108
Ø George
Arion,”Traditii şi obiceiuri româneşti”, editua Flacăra, 2011, Bucureşti,
pag.16,17
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu