Prof.înv.prim.
: Belecciu Daniela Mariana
Şc. Gim.
,,Platon Ciucă”Borolea
Com.Hănești Jud.Botoșani
Obiceiurile legate de
sărbători fac parte din cultura tradiţională a neamului nostru. Este o mare
bucurie că încă se mai păstrează în unele zone ale ţării aceste datini care ne
ajută să înţelegem sărbătoarea respectivă precum şi să ne bucurăm împreună de
Marele Praznic. Păstrarea acestor datini este o mărturie vie a faptului că avem
o conştiinţă a neamului din care facem parte.
Cele mai răspândite şi mai fastuoase s-au dovedit a fi cele legate de
marele Praznic al Crăciunului şi de sărbătorirea Anului Nou. Repertoriul
tradiţional al obiceiurilor şi tradiţiilor româneşti cuprinde pe lângă
colindele propriu-zise - cântece de stea, vifleemul, pluguşorul, sorcova,
vasilica, jocuri cu măşti (ţurca, cerbul, brezaia), teatrul popular, dansuri
(căluţii, căluşerii) - şi o seamă de datini, practici, superstiţii, ziceri,
sfaturi cu originea în credinţe şi mituri străvechi sau creştine.
Sărbătorile
de iarnă la români încep odată cu prinderea Postului Crăciunului (15 noiembrie) şi ţin până
la Sfântul Ioan (7 ianuarie). Este o perioadă bogată în obiceiuri, diferite de
la o zonă la alta, având în centru marile sărbători creştine prăznuite în această perioadă. Reperele mai importante
sunt: Postul Crăciunului, Crăciunul, Anul Nou,
Boboteaza şi Sfântul Ioan. În funcţie de acestea, grupele de tradiţii
şi obiceiuri diferă.
Un obicei foarte cunoscut este „tăierea
porcului”. În unele zone ale ţării, porcul se taie de Ignat, adică în 20
decembrie. Se zice că porcul care n-a fost tăiat în această zi nu se mai
îngraşă, căci şi-a văzut cuţitul. Sângele scurs din porc după ce a fost
înjunghiat se pune la uscat, apoi se macină şi se afumă cu el, peste an, copiii
ca să le treacă de guturai, de spaimă şi de alte boli.
În acea zi se pregătesc bucatele
tradiţionale pentru Crăciun: cârnaţi, caltaboşi, jumări, sângerete, slănină sau
suncă, etc. Tot atunci se toacă şi carnea pentru sarmale, iar pulpele se
tranşează pentru friptură. Unele dintre preparate se pun la afumat (cârnaţii,
slănina, pieptul ardelenesc, etc.). Imediat după sacrificare, gospodarul face
“pomana porcului”: oferă celor care l-au ajutat la tăiat (uneori şi vecinilor)
şorici, carne proaspăt prajită şi un pahar de vin (sau ţuică fiartă în anumite
zone). În puţinele zile
rămase până la Crăciun, gospodinele fac piftie (răcitură), sarmale, cozonaci cu
nucă, mac şi rahat (sau brânză şi stafide), plăcintă şi prăjituri diverse. În
acelaşi timp, începe curăţenia în casă şi în curte, împodobirea locuinţei şi pregătirea
hainelor pentru Sărbători.
Pomul
de Crăciun este un brad
împodobit, substitut al zeului adorat în ipostaza fitoformă, care moare şi
renaşte la sfârşit de an, în preajma solstiţiului de iarnă
Primele semne ale Sarbatorii Naşterii Domnului
le dau grupurile de colindători, care pornesc din casă în casă, cu o traistă
încăpătoare pe umăr, pentru a le ura gazdelor fericire, sănătate şi
prosperitate. Aceste colinde sunt creaţii populare cu text şi melodie, care
conţin mesaje speciale (religioase sau satirice la adresa celor uraţi).
Colindătorii vestesc naşterea Domnului, urează gazdelor sănătate şi bucurii,
primind pentru aceste urări cozonac, prăjiturele, covrigi, nuci, mere şi chiar
colăcei - pe care gospodinele care respectă tradiţia le-au pregătit cu mult
timp înainte. Diferind doar destul de puţin, colindele religioase sunt foarte
asemănătoare în toate zonele ţării, cele mai cunoscute şi apreciate fiind: “O,
ce veste minunată”, “Steaua”, “Trei păstori”, “La Vifleim colo-n jos”, “Cântec
de Crăciun”, “Aseară pe înserate”.
Începând cu noaptea de 23 spre 24
Decembrie, de la miezul nopţii şi până la revărsatul zorilor uliţele satelor
răsunau de glasul micilor colindători. În oraşe întâlnim colindători odată cu
lăsarea serii şi până în miez de noapte.
În unele locuri în noaptea Cracinului
putem întâlni şi cântarea religiosă cunoscută sub numele de Vicleimul sau
Irozii, la care participă copiii. Această dramă religioasă ne înfăţisează
misterul Naşterii Domnului în toate fazele sale. Personajele dramei sunt Irod
şi ceata sa de Vicleim, un ofiţer şi soldaţi îmbrăcăţi în portul ostaşilor
români, trei crai sau magi: Melchior, Baltazar şi Gaspar, un cioban, un prunc
şi în unele părţi o paiaţă.
Alături de partea religioasă a Irozilor,
s-a dezvoltat mult timp, poate chiar şi astăzi, partea profană, jocul
păpuşilor. Într-o cutie purtată de doi băieţi este înfăţişată grădina lui Irod
şi o parte din piaţa oraşului. Moş Ionică, îngrijitorul curţii şi o paiaţă dau
naştere la o serie de scene care satirizează întâmplari şi obiceiuri prin care
sunt ridiculizaţi hoţii, fricoşii ori femeile ce se sulemenesc. Vechi de tot,
teatrul păpuşilor a fost o petrecere plăcută chiar în palatele Domnitorilor
ţării.
Începând
cu Ignatul şi sfârşind cu zilele Crăciunului, prin alte părţi începând cu
zilele Crăciunului, iar prin altele obişnuindu-se numai în ziua de Sfântul
Vasile, există obiceiul ca flăcăii să umble cu ţurca, capra sau brezaia.
Ca şi la celelalte jocuri cu măşti
practicate în timpul sărbătorilor de iarnă, şi în jocul caprei şi-au făcut loc,
pe lângă măştile clasice (capra, ciobanul, ţiganul, butucarul), măştile de
draci şi moşi care, prin strigăte, chiote, mişcări caraghioase care măresc nota
de umor şi veselie.
Jocul "caprei" (uciderea,
bocirea, înmormântarea, învierea) la origine a fost, desigur, un ceremonial
grav, un element de cult. În cadrul sărbătorilor agrare jocul a devenit un
ritual menit să aducă rodnicie anului care urmează, spor de animale în turmele
păstorilor, succesul recoltelor - invocat şi evocat de boabele care se aruncau
de gazdă peste cortegiul "caprei".
Capra joacă după fluier, iar la terminare,
unul din flăcăi; apropiindu-se de masa unde sunt membrii familiei, începe să
vornicească. Flăcăii joacă pe stăpâna casei, pe fete şi chiar servitoare, dacă
sunt acasă, şi apoi mulţumind se îndepărtează.
Asemanator cu
“Capra” este obiceiul de a umbla cu “Ursul”, această datină avându-şi de
asemenea originea într-un cult geto-dac, ce urmărea fertilizarea şi purificarea
solului şi a gospodăriei.
Ursul este întruchipat de un flăcău care
poartă pe cap, pe umeri şi pe spate blana unui astfel de animal, având în jurul
urechilor nişte ciucuri roşii.
La sfârşit,
toţi le urează gazdelor multă sănătate, fericire, recolte bogate, mese
îmbelşugate şi la mulţi ani.
,,Steaua" este un colind care începe din prima seară a
Crăciunului şi se încheie la Bobotează.
De la Crăciun şi până la Bobotează copiii
umblă cu steaua, un obicei vechi ce se întâlneşte la toate popoarele creştine.
Acest obicei vrea să amintească steaua care a vestit naşterea lui Iisus şi i-a
călăuzit pe cei trei magi. Cântecele despre stea provin din surse diferite:
unele din literatura bizantină ortodoxă, altele din literatura latină medievala
a Bisericii Catolice, câteva din literatura de nuanţă Calvină şi multe din ele,
chiar din tradiţiile locale.
Micul cor al stelarilor, care intră în
imobil în zilele Crăciunului, cântă versuri religiose despre naşterea lui Isus:
"Steaua sus răsare"; "În oraşul Vitleem"; "Trei crai
de la est".
Obiceiul Plugușorului este legat de speranţa fertilităţii, versurile
sale prezentând practicile agricole şi urări de holde bogate. În schimbul
acestor urări, copiii primesc daruri simbolice, colaci, fructe sau bani. Legat
de jocul caprei, cel al ursului, caluţii şi jocul cerbului, aceste obiceiuri şi-au
pierdut astăzi din semnificaţiile iniţiale (capra - personificarea
productivităţii/înmulţirii uşoare şi rapide în lumea animală şi a fertilităţii
pământului; ursul - animal sacru la geto-daci, căluţii/căiuţii - care
simbolizează protejarea gospodăriilor de spiritele rele; cerbul - simbolul
soarelui, întruchiparea purităţii şi a dreptăţii) şi sunt practicate mai mult
în scop de diverstisment.
Pluguşorul copiilor este tot un obicei străvechi agrar. În ajunul Anului
Nou, cetele de copii intră din casă în casă să ureze, purtând bice (harapnice)
din care pocnesc, buhaie (un instrument specific), clopoţei, tălăngi etc
Sorcova este obiceiul conform
căruia în dimineata zilei de 1 ianuarie copiii, dar şi cei mari, merg şi
seamană, simbolic, cu boabe de grâu şi orez, pe care le aruncă în casă şi
asupra celor din casă. Versurile însoţite de urări specifice diferă de la o
zonă la alta „Sorcova, vesela/ Să trăiţi, să-mbătrâniţi/ Ca un măr, ca un păr,
ca un fir de trandafir/ Tare ca piatra, iute ca săgeata/ Tare ca fierul, iute
ca oţelul/ La anul şi la mulţi ani” sau, o variantă mai scurtă „Sorcova vesela/
Să trăiţi să înfloriţi/ Ca merii, ca perii, în mijlocul verii/ Ca toamna cea
bogată de toate-mbelşugată/ La anul şi la mulţi ani”.
Nu
putem încheia fără a aminti obiceiul cel mai iubit de copii: datina Bradului de
Crăciun - o practică veche, pe care unii o consideră chiar mai veche decât
creştinismul şi care simbolizează “pomul vieţii”. Cei care îi atribuie o
semnificaţie creştină spun că bradul este “pomul cunoaşterii binelui şi
răului”, împodobirea acestuia cu mere roşii amintind de păcatul originar. În
zilele noastre, în ajunul Crăciunului, în fiecare casă se împodobeşte câte un
brad (cu beteală, globuri, figurine, ghirlande, bomboane, artificii şi lumânări
sau beculeţe).
Noaptea, Moş Crăciun aduce daruri, pe
care le pune sub brad bineînţeles, numai
celor care merită.
Crăciunul mai este numit şi sărbătoarea
familiei; este ocazia când toţi se reunesc, părinţi, copii, nepoţi îşi fac
daruri, se bucură de clipele petrecute împreună în jurul mesei, cu credinţa că
prin cinstirea cum se cuvine a sărbătorilor vor avea un an mai bogat.
Bibliografie
1. M.
Radulescu-Codin, Sărbătorile poporului,
1909, p. 89, apud I. Ghinoiu, op. cit., p. 281
2. T. Pamfile, Mitologie românească, Ed. All, Bucureşti, 1977, p. 117
2. T. Pamfile, Mitologie românească, Ed. All, Bucureşti, 1977, p. 117
3. I. Nicolau, Ghidul sărbătorilor româneşti, Ed.
Humanitas, Bucureşti, 1998, p. 64
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu