SĂRBĂTORILE DE IARNA ÎN TRADIŢA
POPULARĂ
PROF. ÎNV.
PREPRIMAR ALECU DORICA
ŞCOALA
GIMNAZIALĂ NR 12/GRĂDINIŢA NR 15 BOTOŞANI
Din cele mai
vechi timpuri religia s-a împletit cu tradiţia , datina şi obiceiurile , pe
care omul le-a respectat şi le-a transmis ulterior prin viu grai din generaţie
în generaţie, astfel înţelepciunea şi experienţa celor mai vechi strămoşi
ajunge la noi sub forma obiceiurilor din viaţa celor de la ţară , fiind
purtătoarele unor informaţii , a unei experienţe şi înţelepciuni vechi.
Tradiţiile, obiceiurile, portul şi folclorul sunt comori inestimabile ce
definesc un popor făcându-l unic, statornic şi nemuritor în ciuda scurgerii
timpului.
La români sărbătorile de iarnă, în special Crăciunul, sunt sărbătorile de
suflet.Amintirea copilăriei ce ne revine puternic în suflet şi în minte
,zăpezile bogate şi prevestitoare de rod îmbelşugat,colindele şi clinchetele de
clopoţei,mirosul proaspăt de brad dar şi de cozonaci,nerabdarea aşteptării
darurilor sub pomul de iarnă toate crează în sânul familiei o atmosferă de
linişte si iubire. Decembrie este luna cadourilor şi a sărbătorilor de iarnă
(Sfântul Nicolae, Crăciunul, Anul Nou) şi poate unul dintre cele mai aşteptate
momente ale anului mai ales pentru cei mici care ard de nerăbdare să vadă ce
primesc de la Mos Nicolae în ghetuţele pregătite de cu seară.
Crăciunul mai este numit şi sărbătoarea familiei, este sărbătoarea când
toţi se reunesc părinţi ,copiii nepoţi îşi fac daruri,se bucură de momentele şi
atmosfera din jurul mesei,cu credintă ca prin cinstirea cum se cuvine a
sărbătorii vom avea un am mai bun si mai bogat.La sate sunt pastrate mai bine
tradiţiile si obiceiurile specifice acestei sărbători.Repertoriul tradiţional
al obiceiurilor şi tradiţiilor româneşti cuprinde pe lângă colindele
propriu-zise - cântece de stea, vicleimul, pluguşorul, sorcova, vasilica,
jocuri cu măşti (ţurca, cerbul, brezaia), teatrul popular, dansuri (căluţii,
căluşerii) - şi o seamă de datini, practici, superstiţii, ziceri, sfaturi cu
originea în credinţe şi mituri străvechi sau creştine. Dintre acestea, care
exprimă înţelepciunea populară, realul sau fantasticul, esenţe ale bogăţiei
noastre spirituale, redăm câteva specifice diferitelor zone ale ţării.Pe 20
decembrie in calendarul ortodox se sarbatoreste ziua Sfantului Ignat. In
aceasta zi datina randuieste sa fie taiat porcul de Craciun. Pentru ca taranii
cred ca un porc neinjunghiat in aceasta zi nu se mai ingrasa pentru ca isi
viseaza cutitul. Nerespectarea acestui obicei poate provoca, dupa unii,
incidente neplacute. In mod evident, si acest obicei pastreaza elemente de
ritual pagan (in Egiptul Antic si in Grecia Antica porcul era sacrificat in
cinstea unor zeitati. În Bucovina, în Ajunul Crăciunului se pun pe masă un
colac şi un pahar de apă, deoarece se crede că sufletele celor răposaţi vin în
această noapte pe la casele lor, gustă din colac şi-şi udă gura cu apă.
Se spune că pentru a ne scăpa de păcate, Dumnezeu a lăsat colindele, ca în
fiecare an la Crăciun numele cel sfânt al Domnului să vină la urechile oamenilor
şi să nu fie tentaţi să facă lucruri rele. Potrivit tradiţiei, atunci când
colindele nu se vor mai auzi pe pământ, vor ieşi diavolii şi lumea va încăpea
pe mâna lor.
În preziua de Ajun, după miezul nopţii, între 23-24 decembrie, oamenii fac
Masa de Ajun, o masă festivă pentru sufletele morţilor, însă doar cu alimente
de post. Primirea preotului era un act de mare ceremonialitate, el trebuia să
binecuvânteze masa şi să guste din fiecare fel de mâncare.
Ajunul este sărbătoarea de sfârşit de an patronată de Moş Ajun, stăpânul
timpului, deţinătorul puterii anului ce vine. Sub influenţa creştinismului, a
decăzut ca importanţă o dată cu apariţia lui Moş Crăciun, care este identificat
mai mult cu sărbătoarea religioasă.
Moş Ajun şi Moş Crăciun apar întotdeauna cu bărbile albe de zăpadă şi sunt
extrem de bătrâni, întrucât vin din vremuri de mult uitate. Cei doi seamănă ca
picăturile apă, sunt buni şi darnici, cutreieră toată lumea şi fac cadouri, mai
ales copiilor. Moş Ajun dăruieşte nuci, pere, covrigi, colaci, colindeţi,
plăcinte, prăjituri, bomboane şi tot felul de dulciuri, iar Moş Crăciun aduce
haine, încălţăminte, jucării, şi cărnuri de purcel.
Conform tradiţiei, Maica Domnului, fiind pe cale să nască, cere adăpost lui
Moş Ajun. Acesta, motivând că e un om sărac, o refuză, îndrumând-o spre fratele
său mai bogat, Moş Crăciun. Moş Crăciun era stăpânul staulului unde au stat
Iosif şi Maria când s-a născut Iisus. Moş Ajun păzea noaptea vitele şi a mers
de i-a spus lui Crăciun că Maria stă să nască. Moş Crăciun a trimis-o astfel pe
nevasta sa să o moşească pe Maria. După naştere, el l-a aşezat pe Iisus sub un
măr şi a început să culeagă fructe pe care le azvârlea de bucurie la toţi
copiii care treceau pe acolo. De aici, şi obiceiul ca Moş Crăciun să vina cu
daruri la copilaşi.
În Preziua Ajunului şi în ziua de Ajun, toate pregătirile pe care le fac
gospodinele de la sate au un scop magic: ele vor să stimuleze belşugul casei.
Un obicei specific Sărbătorilor de iarnă de a primi vizita preotului în
casele noastre în ajunul Naşterii Domnului şi în ajunul Bobotezei pentru
comunicarea directă a mesajului sărbătorilor printr-o comuniune caldă între
credincioşi şi membrii Bisericii.
În Bucovina există credinţa că nu este bine să ai lucruri împrumutate pe
durata sărbătorilor de iarnă. De aceea, în preajma Crăciunului, se recuperează
sau se restituie lucrurile împrumutate.
În ziua de Ajun, femeile ies în livadă cu mâinile pline de aluat şi ating
fiecare pom spunând: : "cum sunt mâinile mele pline cu aluat, aşa să fie
pomii încărcaţi cu rod la anul".
În Moldova, nu se dă nimic din casă în ziua de Ajun, nici gunoiul nu se
aruncă din casă şi nu se împrumută nimic.
Fetele, pentru a-şi vedea ursitorul, pun peste noapte sub fereastră, câte
puţin din toate felurile de bucate, negustate. Ursitorul va veni şi va gusta şi
fata îl va vedea.
Tradiţia spune că în Ajunul Crăciunului nu e bine să te baţi, nici măcar în
glumă, cu cineva, căci faci buboaie peste an.
Începând cu prima zi de Crăciun şi până la Bobotează, copiii umblă cu
steaua, ei numindu-se colindători sau crai, pe cap având coroane de hârtie
colorată. Tot acum are loc şi Vicleimul sau Irozii, când tinerii pun în scenă
naşterea lui Hristos. Vicliemul" sau "Irozii" este datină prin
care tinerii reprezintă la Crăciun naşterea lui lisus Hristos, şiretenia lui
Irod, care a poruncit uciderea pruncilor, de a afla Pruncul şi adesea înfruntarea
necredinţei, personificate printr-un copil sau printr-un cioban.
Nelipsit la Crăciun din casele noastre, bradul deţine de fapt în cultura
populară românească funcţii funerare: este fie substitutului miresei sau
mirelui, în cazul morţii unui tânăr necăsătorit, fie dubletul vegetal al
defunctului. Bradul împodobit mai este folosit la nunţi, şi precede venirea
alaiului mirelui la casa miresei.
În dimineaţa de Crăciun e bine să ne spălăm cu apă curată, luată dintr-un
izvor sau fântână în care punem o monedă de argint, pentru că tot anul să fim
curaţi ca argintul, feriţi de boli şi plin de bani.
După Crăciun să nu mai fie lăsaţi copiii să mai zică colindatul, că fac
bube.
Se crede că la miezul nopţii, înspre Crăciun, apa se preface în vin, iar
dobitoacele vorbesc.
Bibliografie:
1.Ghinoiu ,Ioan, 2003,Sărbători şi obiceiuri româneşti, Editura Elion,
Buureşti;
2.Gordon, Vasile, 2000,Învăţământul religios românesc la cumpăna dintre
milenii. Repere ale unui scurt excurs istorico-pedagogic, Ortodoxia, nr. 3-4,
3.Gorovei ,Artur, 2003, Credinţe şi superstiţii ale poporului român,
Editura Grai şi suflet- Cultura Naţională, Bucureşti;
4. Simion, Florea Marian, 2001,Sărbătorile la români, vol. 1, Editura Grai
şi suflet- Cultura Naţională., Bucureşti;
5.Nicolau ,Ioan, 2000,Credinţe şi superstiţii româneşti, Editura Humanitas,
Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu