Sărbători de
iarnă - ” Bucurie în sufletele tuturor copiilor!” – proiect de voluntariat
Prof. înv. primar Cordun Elena
ȘcoalaGimnazială ,, Elena Rareș”Botoșani
Între marile
comori ale neamului, folclorul este
una a cărei strălucire creşte cu trecerea timpului probând incontestabil
identitatea noastră între marile culturi ale lumii. E firesc să ne întoarcem la
origini, nostalgic, aşa cum remarca Mircea Eliade, spre a conştientiza locul
nostru în istoria culturii omenirii şi mai ales spre a le aduce strămoşilor
jertfa iubirii noastre pentru că ne-au zămislit sufletul după chipul şi
asemănarea marilor aspiraţii ale fiinţei. Dacă un popor îşi uită folclorul este
ca şi cum şi-ar abandona actul de naştere, pierzându-şi identitatea.
E lesne de înţeles de ce în
contextul cultural, şcoalatrebuie să
fie elementul care să conştientizeze
copilul despre valoarea creaţiilor populare. Datorită multitudinii,
diversităţiişifrumuseţii obiceiurilor populare, a valorificării lor prin
expoziţiişi manifestări folclorice, judeţulBotoşani este una din zonele ţării
care păstrează cu sfinţenietradiţia.
Dacă reușim
să îmbinăm activități de promovare a folclorului botoșănean cu unele activități
caritabile creăm o oportunitate de învățare valoroasă pentru elevi. Aceasta
este un tip de învățare care nu vine din studierea cărților, ci din implicarea
activă și personală în procesul de învățare, reprezentând o experiență educațională care implică, mintea, inima și
mâinile.
Lecțiile cu un
accentuat caracter practic, care obligă la observație, la intervenție
personală, dar și la cooperare, plac și descătușează energiile mintale și
sufletești. Una este să le vorbim elevilor despre iubirea aproapelui prin
faptele de milostenie, despre virtuțile moralei creștine și alta este să
viziteze ei înșiși oamenii, copiii aflați în suferință sau singurătate, să le
dăruiască un mic dar cu mâinile lor.
Activitățile desfășurate de
elevii clasei mele în parteneriat cu Centrul
de Plasament Prietenia, Botoșani, Centrele
de asistență socială de la Leorda și Trușești, Centru pentru persoane cu
dezabilități, Cantina socială ,,Sf. Ilie” Botoșani, Centrul
Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoșaniau avut
rolul apropierii de aceste instituții, a comunicării directe și a unui schimb
de impresii și păreri. Elevii au participat cu interes și chiar s-au pus în
situații de viață adevărate.
Proiectele Bunicii
noștri, ai tuturor, Să-l ajutăm pe Moș Nicolae, Bucuria de a dărui, Dăruiește!,
Și nouă ne pasă, Implică-te! Fii iepurașul de Paște!,”Să
aducem bucurie în sufletele copiilor!”au adus
lumină atât pe chipurile inițiatorilor cât și pe cele ale beneficiarilor.
Astfel bucuria copiilor care au participat la aceste proiecte a fost fără
margini în fața cadourilor pregătite pentru fiecare dintre beneficiari sau în
cadrul serbărilor susținute de ei pentru beneficiarii acestor proiecte.
Toți cei care au participat
activ la aceste acțiuni de suflet, elevi, cadre didactice și părinți au învățat
de fiecare dată, încă o lecție de umanitate, altruism și cooperare. Într-o lume
din ce în ce mai opacă la astfel de valori, perseverența și determinarea sunt
cuvintele de ordine în echipa noastră. Cât despre rezultate, bucuria de pe
fețele tuturor participanților și dorința de a ne mai întoarce în locurile unde
am adus bucurie, au spus totul.
ARGUMENT:
Sărbătorile de iarnăsuntunprilej
de bucurieatâtpentruceimici, darşipentruceimari.
Obiceiurileşitradiţiileromâneştisuntritmşimuzicalitate, adâncăsimţire;
reprezintămândrie, încredere, speranţă, dragoste de viaţă, voioşie, bucurie.
Apropiindu-ipecopii de cunoaştereafolclorului le deschidem o
portiţăsprecunoaştereainterioară, deoarecefolcloruleste,,identitate”
pentrufiecareindivid al neamului din care
îşi are obârşiaşimai ales că Moldova este un tărâmminunat, cu oamenice nu
lasăsă se
piardăfrumuseţilecuprinseînobiceiurileşitradiţiileacestormeleaguri.
Trăimîntr-o lume
a inegalităţilor, într-o lumeîn care unii se nascsortiţifiind a
purtacoroanaunuiregatpefrunte, iaralţii se nascsortiţifiind a purtaîn spate
maimultepoveri. Tot maimulţicopiirămânsingurifiindcăpărințiilor au
luatcaleastrăinătăţii, convinşifiindcăacolovorputeacâştigabanipentru
a-şiîntreţinefamilia, mai ales că la noiînjudeţlocurile de muncăsunt tot
maipuţine. Aceşticopiiajungastfelîncentrele de îngrijire special
amenajatepentruei, undeprimescsprijinpentrulecții, hranăşiajutor medical. Deşi
se poatespunecă au tot ceeace le estenecesar, înperioadasărbătorilor de iarnă,
sufletullorestecuprins de tristeţeşidorul de ceidragiîicopleşeşte.
Proiectulpropusurmăreștesăaducăînsufletelemicuțilorpuţinăbucurieşisă-ifacăsăuitemăcarpentrupuţintimpfaptulcă
nu suntlângăpărințiilor.
Cunoaştereaşipracticareaobiceiurilorstrăbune
de cătrecopii, participareadirectăcontribuie la
clarificarearaportuluidintreindivid, colectivitateşitradiţie, la
păstrareanealterată a unuimăreţtezaur de spiritualitatecreştinăşimai ales la
înţelegerearoluluifiecăruiapentru a se puteatrăiîntr-o lumemaibună, maifericită,
maimulțumită.Una
dintre datoriile şcolii este de a învăţa elevii să fie buni, milostivi, de a-i
implica în activități de voluntariat. Voluntariatul îi învaţă lucrul în echipă, îi învaţă să
fie responsabili, îi pune în contact direct cu lumea reală și problemele ei, îi
pregătește pentru viitor.
Adulții de mai târziu vor beneficia toată viața de cele
învățate în perioada de voluntariat din timpul anilor de școală. Capacitatea
organizatorică, compasiunea, politețea, altruismul, incluziunea socială sunt
doar câteva dintre aspectele pe care voluntarii le deprind în activitatea lor.
DATA: 16. 12. 2015
DATA: 16. 12. 2015
PARTENERI: ȘcoalaGimnazială ,,
Elena Rareș”Botoșani, Centrul
Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoșani;
LOCUL DESFĂŞURĂRII:Centrul Social de zi pt copii aflați în situație de risc
social, Botoșani;
COORDONATORI: prof. Elena Cordun
SCOPUL:
dezvoltarea sentimentelor de dragoste, preţuireşi respect pentru copiii
defavorizaţi; dezvoltarea interesului cadrelor didactice de a se implica în activităţi
de voluntariat în comunitatea în care trăiesc;Afirmarea,
cunoaştereaşipromovareaobiceiurilorşitradiţiilornoastrepopulareautenticeromâneştiînrândulelevilor,
contribuindastfel
lasensibilizareacopiilorînceeacepriveşteartaşitradiţiapopulară;
OBIECTIVE:
-
educarea
sensibilităţii elevilor, prin implicarea lor în acţiuni caritabile venite în
sprijinul copiilor din centrele sociale;
-
formarea
şi dezvoltarea de atitudini, comportamente
corecte faţă de semenii noştri;
-
formarea
competenţelor de comunicare, implicare activă, munca în echipă.
-
lărgireamanifestărilor de
manifestare spontană a elevilor, în afaraorelor de curs;
-
cunoaştereatradiţiilorşi
obiceiurilor de iarnă specifice poporului român în vederea promovării lorîn rândul copiilor, părinţilorşi cadrelor
didactice;
-
dezvoltareaspiritului de
admiraţiefaţă de valorile autentice româneşti;
-
realizarea unei atmosfere
socio-afective permisive, pentru o mai bună cunoaştere a personalităţii
elevilor;
-
implicareapărinţilorînrealizareaşisusţinerea
unor activităţi ale copiilor, altele decât cele prevăzute în Programa Şcolară
GRUP ŢINTĂ: elevii claselor a IV-a D,de la Şcoala
Gimnazială „Elena Rareş” Botoşani; copiii din Centrul Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoşani;
RESURSE: umane: copiii din instituţiile implicate;
părinţi; cadre didactice; financiare: autofinanţare prin sponsorizări din
partea părinţilor; materiale: dulciuri, fructe şi legume; pungi pentru cadouri;
aparat foto.
ACTIVITĂŢI DESFĂȘURATE:
-
Întâlnire cu părinții clasei a
IV-a D, stabilirea timpului de desfășurare, contribuții ale părinților pentru
buna desfășurare –7 -8 decembrie 2015;
-
Pregătirea darurilor pentru copiii
de la Centrul Social de zi (strângerea dulciurilor, fructelor) – 9 -14 decembrie 2015;
-
Deplasarea elevilor de la Școala Gimnazială ”Elena
Rareș” și a părinților acestora la Centrul Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoșani
– 16 decembrie 2015;
-
Spectacol - serbare: cântece şi
dansuri populare, tradiţiişi obiceiuri- șezătoare;
EVALUARE:
portofolii; album foto; articole în revista şcolii, în presa locală;
REZULTATE AŞTEPTATE: implicarea
a cât mai multor elevi în activitatea de voluntariat; cunoaşterea de către
părinţi a eficienţeiactivităţilorextracurriculare; cunoaştereaşipromovareaobiceiurilorşitradiţiilornoastrepopulareautenticeromâneşti; cultivareasentimentelor
de înțelegere, întrajutorarefață de copiiiaflațiînsituațiifinanciareprecare;
Bibliografie:
1.
Șincan Alexandru – Școala și
familia, Ed. Gh.C. Alexandru, Craiova, 1993
2.
Vicovan, Pr. Ioan, Dați-le voi să
mănânce, Filantropia creștină – istorie și spiritualitate, Editura
mitropolitană TRINITAS, Iași, 2001
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu