Sărbători de iarnă - ” Bucurie în sufletele tuturor copiilor!” – proiect de voluntariat

  Prof. înv. primar Cordun Elena
ȘcoalaGimnazială ,, Elena RareșBotoșani

Între marile comori ale neamului, folclorul este una a cărei strălucire creşte cu trecerea timpului probând incontestabil identitatea noastră între marile culturi ale lumii. E firesc să ne întoarcem la origini, nostalgic, aşa cum remarca Mircea Eliade, spre a conştientiza locul nostru în istoria culturii omenirii şi mai ales spre a le aduce strămoşilor jertfa iubirii noastre pentru că ne-au zămislit sufletul după chipul şi asemănarea marilor aspiraţii ale fiinţei. Dacă un popor îşi uită folclorul este ca şi cum şi-ar abandona actul de naştere, pierzându-şi identitatea.
E lesne de înţeles de ce în contextul cultural, şcoalatrebuie să fie elementul care să conştientizeze copilul despre valoarea creaţiilor populare. Datorită multitudinii, diversităţiişifrumuseţii obiceiurilor populare, a valorificării lor prin expoziţiişi manifestări folclorice, judeţulBotoşani este una din zonele ţării care păstrează cu sfinţenietradiţia.
Dacă reușim să îmbinăm activități de promovare a folclorului botoșănean cu unele activități caritabile creăm o oportunitate de învățare valoroasă pentru elevi. Aceasta este un tip de învățare care nu vine din studierea cărților, ci din implicarea activă și personală în procesul de învățare, reprezentând o experiență  educațională care implică, mintea, inima și mâinile.
Lecțiile cu un accentuat caracter practic, care obligă la observație, la intervenție personală, dar și la cooperare, plac și descătușează energiile mintale și sufletești. Una este să le vorbim elevilor despre iubirea aproapelui prin faptele de milostenie, despre virtuțile moralei creștine și alta este să viziteze ei înșiși oamenii, copiii aflați în suferință sau singurătate, să le dăruiască un mic dar cu mâinile lor.
Activitățile desfășurate de elevii clasei mele în parteneriat cu Centrul de Plasament Prietenia, Botoșani, Centrele de asistență socială de la Leorda și Trușești, Centru pentru persoane cu dezabilități, Cantina socială ,,Sf. Ilie Botoșani, Centrul Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoșaniau avut rolul apropierii de aceste instituții, a comunicării directe și a unui schimb de impresii și păreri. Elevii au participat cu interes și chiar s-au pus în situații de viață adevărate.
Proiectele  Bunicii noștri, ai tuturor, Să-l ajutăm pe Moș Nicolae, Bucuria de a dărui, Dăruiește!, Și nouă ne pasă, Implică-te! Fii iepurașul de Paște!,”Să aducem bucurie în sufletele copiilor!”au adus lumină atât pe chipurile inițiatorilor cât și pe cele ale beneficiarilor. Astfel bucuria copiilor care au participat la aceste proiecte a fost fără margini în fața cadourilor pregătite pentru fiecare dintre beneficiari sau în cadrul serbărilor susținute de ei pentru beneficiarii acestor proiecte.
Toți cei care au participat activ la aceste acțiuni de suflet, elevi, cadre didactice și părinți au învățat de fiecare dată, încă o lecție de umanitate, altruism și cooperare. Într-o lume din ce în ce mai opacă la astfel de valori, perseverența și determinarea sunt cuvintele de ordine în echipa noastră. Cât despre rezultate, bucuria de pe fețele tuturor participanților și dorința de a ne mai întoarce în locurile unde am adus bucurie, au spus totul.
ARGUMENT:
Sărbătorile de iarnăsuntunprilej de bucurieatâtpentruceimici, darşipentruceimari.   
Obiceiurileşitradiţiileromâneştisuntritmşimuzicalitate, adâncăsimţire; reprezintămândrie, încredere, speranţă, dragoste de viaţă, voioşie, bucurie. Apropiindu-ipecopii de cunoaştereafolclorului le deschidem o portiţăsprecunoaştereainterioară, deoarecefolcloruleste,,identitate” pentrufiecareindivid  al neamului din care îşi are obârşiaşimai ales că Moldova este un tărâmminunat, cu oamenice nu lasăsă se  piardăfrumuseţilecuprinseînobiceiurileşitradiţiileacestormeleaguri.
            Trăimîntr-o lume a inegalităţilor, într-o lumeîn care unii se nascsortiţifiind a purtacoroanaunuiregatpefrunte, iaralţii se nascsortiţifiind a purtaîn spate maimultepoveri. Tot maimulţicopiirămânsingurifiindcăpărințiilor au luatcaleastrăinătăţii, convinşifiindcăacolovorputeacâştigabanipentru a-şiîntreţinefamilia, mai ales că la noiînjudeţlocurile de muncăsunt tot maipuţine. Aceşticopiiajungastfelîncentrele de îngrijire special amenajatepentruei, undeprimescsprijinpentrulecții, hranăşiajutor medical. Deşi se poatespunecă au tot ceeace le estenecesar, înperioadasărbătorilor de iarnă, sufletullorestecuprins de tristeţeşidorul de ceidragiîicopleşeşte.
Proiectulpropusurmăreștesăaducăînsufletelemicuțilorpuţinăbucurieşisă-ifacăsăuitemăcarpentrupuţintimpfaptulcă nu suntlângăpărințiilor.
Cunoaştereaşipracticareaobiceiurilorstrăbune de cătrecopii, participareadirectăcontribuie la clarificarearaportuluidintreindivid, colectivitateşitradiţie, la păstrareanealterată a unuimăreţtezaur de spiritualitatecreştinăşimai ales la înţelegerearoluluifiecăruiapentru a se puteatrăiîntr-o lumemaibună, maifericită, maimulțumită.Una dintre datoriile şcolii este de a învăţa elevii să fie buni, milostivi, de a-i implica în activități de voluntariat. Voluntariatul îi învaţă lucrul în echipă, îi învaţă să fie responsabili, îi pune în contact direct cu lumea reală și problemele ei, îi pregătește pentru viitor.
Adulții de mai târziu vor beneficia toată viața de cele învățate în perioada de voluntariat din timpul anilor de școală. Capacitatea organizatorică, compasiunea, politețea, altruismul, incluziunea socială sunt doar câteva dintre aspectele pe care voluntarii le deprind în activitatea lor.
DATA: 16. 12. 2015
PARTENERI:  ȘcoalaGimnazială ,, Elena RareșBotoșani, Centrul Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoșani;
LOCUL DESFĂŞURĂRII:Centrul Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoșani;
COORDONATORI: prof. Elena Cordun
SCOPUL: dezvoltarea sentimentelor de dragoste, preţuireşi respect pentru copiii defavorizaţi; dezvoltarea interesului cadrelor didactice de a se implica în activităţi de voluntariat în comunitatea în care trăiesc;Afirmarea, cunoaştereaşipromovareaobiceiurilorşitradiţiilornoastrepopulareautenticeromâneştiînrândulelevilor, contribuindastfel lasensibilizareacopiilorînceeacepriveşteartaşitradiţiapopulară;
OBIECTIVE:
-          educarea sensibilităţii elevilor, prin implicarea lor în acţiuni caritabile venite în sprijinul copiilor din centrele sociale;
-          formarea şi dezvoltarea de atitudini, comportamente  corecte faţă de semenii noştri;
-          formarea competenţelor de comunicare, implicare activă, munca în echipă.
-          lărgireamanifestărilor de manifestare spontană a elevilor, în afaraorelor de curs;
-          cunoaştereatradiţiilorşi obiceiurilor de iarnă specifice poporului român în vederea promovării  lorîn rândul copiilor, părinţilorşi cadrelor didactice;
-          dezvoltareaspiritului de admiraţiefaţă de valorile autentice româneşti;
-          realizarea unei atmosfere socio-afective permisive, pentru o mai bună cunoaştere a personalităţii elevilor;
-          implicareapărinţilorînrealizareaşisusţinerea unor activităţi ale copiilor, altele decât cele prevăzute în Programa Şcolară
GRUP ŢINTĂ: elevii claselor a IV-a D,de la Şcoala Gimnazială „Elena Rareş” Botoşani; copiii din Centrul Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoşani;
RESURSE: umane: copiii din instituţiile implicate; părinţi; cadre didactice; financiare: autofinanţare prin sponsorizări din partea părinţilor; materiale: dulciuri, fructe şi legume; pungi pentru cadouri; aparat foto.
ACTIVITĂŢI DESFĂȘURATE:
-          Întâlnire cu părinții clasei a IV-a D, stabilirea timpului de desfășurare, contribuții ale părinților pentru buna desfășurare –7 -8 decembrie 2015;
-          Pregătirea darurilor pentru copiii de la Centrul Social de zi (strângerea dulciurilor, fructelor) – 9 -14 decembrie 2015;
-          Deplasarea  elevilor de la Școala Gimnazială ”Elena Rareș” și a părinților acestora la Centrul Social de zi pt copii aflați în situație de risc social, Botoșani – 16 decembrie 2015;
-          Spectacol - serbare: cântece şi dansuri populare, tradiţiişi obiceiuri- șezătoare;
-          Oferirea de daruri copiilor nevoiași;
EVALUARE:  portofolii; album foto; articole în revista şcolii, în presa locală;
REZULTATE AŞTEPTATE: implicarea a cât mai multor elevi în activitatea de voluntariat; cunoaşterea de către părinţi a eficienţeiactivităţilorextracurriculare; cunoaştereaşipromovareaobiceiurilorşitradiţiilornoastrepopulareautenticeromâneşti; cultivareasentimentelor de înțelegere, întrajutorarefață de copiiiaflațiînsituațiifinanciareprecare;


Bibliografie:
1.      Șincan Alexandru – Școala și familia, Ed. Gh.C. Alexandru, Craiova, 1993
2.      Vicovan, Pr. Ioan, Dați-le voi să mănânce, Filantropia creștină – istorie și spiritualitate, Editura mitropolitană TRINITAS, Iași, 2001












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu