Sfânta sărbătoare a Crăciunului
Prof. înv. primar Cricleviţ Monica
Şcoala Gimnazială „Leon Dănăilă” Darabani
Sărbătorile
şi obiceiurile populare, grupate în preajma solstiţiului de iarnă (20
decembrie- 7 ianuarie), poartă numele generic de sărbătorile de iarnă. Perioada
este deschisă şi închisă de sărbători prefaţate de ajunuri, atât Crăciunul, cât
şi Boboteaza şi intersectate la mijloc de noaptea Anului Nou. Principalele
sărbători ale ciclului de iarnă – Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza- au funcţionat
de-a lungul vremii ca momente independente de înnoire a timpului şi de început
de an.
Dintre
obiceiurile calendaristice cele mai răspândite şi mai spectaculoase, cu
originea în credinţe şi mituri străvechi, sunt de bună seamă ciclurile legate
de sărbătoarea Naşterii lui Iisus şi schimbarea anului. Crăciunul este polul în
jurul căruia gravitează o multitudine de colinde, urări şi tradiţii specifice,
care trimit spre vremuri demult apuse, dar ce se regăsesc, surprinzător, în
contemporaneitate. În
folclorul românesc, Colindatul de Crăciun este cel mai important ciclu
sărbătoresc popular tradiţional, cel mai bogat şi colorat prilej de manifestări
folclorice. Deprinderea de a colinda, de a saluta cu mare bucurie Naşterea
Domnului, de a-L întâmpina cu urări, daruri, petreceri, cântece şi jocuri este
străveche. Colindatul deschide amplul ciclu al sărbătorilor de iarnă.
Repertoriul tradiţional al obiceiurilor româneşti desfăşurate cu ocazia Anului
Nou, dar şi a Crăciunului cuprinde: colinde de copii, colinde de ceată
(colindele propriu-zise), cântecele de stea, vicleimul, pluguşorul, sorcova,
vasilca, jocuri cu măşti, dansuri, teatru popular şi religios, etc. Cele mai
bogate, mai variate şi mai strălucitoare din punct de vedere artistic sunt, alături
de pluguşoare, colindele de ceată. Caracterul esenţial al sărbătorii este
bucuria şi încrederea cu care omul întâmpină trecerea de la anul vechi la anul
nou, începutul unei noi perioade de vegetaţie, al unei noi etape în viaţa lui
şi a sătenilor săi, a colectivităţii în care trăieşte.
Crăciunul marchează însă şi un nou
ciclu de viaţă, începutul unui nou an roman. Obiceiurile au semnificaţii
multiple. Pe de o parte, se întrevede urarea menită a prevedea, a provoca
îndeplinirea dorinţelor omului şi ale comunităţii, dar şi protejarea faţă de
forţele răului. Colindul, în acest context, începe nu întâmplător seara şi după
reguli bine stabilite. În seara de Ajun colindă doar copiii, simboluri ale
purităţii, ale curăţeniei fizice şi morale. Abia în ziua de Crăciun colindă
flăcăii, femeile fiind excluse. Ceata de colindători se organizează pe
vecinătăţi şi merge din casă în casă pentru că urarea lor este socotită de bun
augur. Arsenalul lor format din clopoţei, beţe, bice are menirea ca,
prin zgomotul făcut, să alunge forţele malefice. În acelaşi cadru trebuie
amintite jocurile cu măşti: capra cu variantele sale - cămila şi chiar girafa,
ursul, căluţii, dar şi ceata de mascaţi, care are menirea de a stigmatiza toate
racilele din comunitate. Sunt reprezentate,
de asemenea, şi profilurile ocupaţionale: crâşmarul, căldărarul, agricultorul
etc. Din costum nu lipseste niciodată şiragul de zurgălăi, care are aceeaşi
menire - de a îndepărta forţele răului. Crăciunul este marcat şi printr-o masă
bogată, din care nu trebuie să lipseasca colacii, cornurile, fructele, peştele,
dulciurile şi, bineînţeles, băutura. Tot ce se pune pe masă are o trimitere
clară la ocupaţiile tradiţionale ale comunităţii româneşti. De pe masă nu pot
lipsi nucile şi ouăle, care au o simbolistică mai complexă, cu trimitere la
rezistenţa în timp, la sămânţa care nu se pierde. Sărbătorile de iarnă,
începute de Crăciun odată cu Naşterea lui Iisus, se încheie abia la Bobotează
când în lumea satului au loc alte petreceri unde, într-un cadru special, sunt
prezentate comunităţii viitoarele cupluri şi astfel viaţa îşi reia ciclul
firesc, odată cu renaşterea naturii.
Începând cu noaptea de 24 spre 25
Decembrie, de la miezul nopţii şi până la revărsatul zorilor, uliţele satelor
răsunau de glasul micilor colindători. În oraşe întâlnim colindători odată cu
lăsarea serii şi până în miez de noapte. Cu traista după gât, cu bâta în mână
şi căciula pe urechi, colindătorii merg din casă-n casă şi strigă la ferestrele
luminate:"Bună dimineaţa la Moş Ajun,/ Ne daţi ori nu ne daţi", şi
dacă cei din casă întârzie a le deschide uşa spre a le împărţi darurile, încep
să cânte mai departe: "Am venit şi noi odată/ La un an cu sănătate,/ Şi la
anul să venim/ Sănătoşi să vă găsim. "
Cu acest prilej gazda le
împarte colindete: covrigi, nuci, mere, colacei de făină frământaţi şi copţi
chiar în acea noapte a Moş Ajunului. În ajunul Crăciunului, ca şi în ajunul
Anului Nou, în toate provinciile româneşti copiii formează grupuri şi pornesc
pe la casele gospodarilor cântând cântece ce au refrenuri ca: "Florile
dalbe", "Leru-i ler", "Ziurel de ziuă", ori
"Valerim" şi "Veler Doamne".
În afară de seara mare a colindelor se mai colindă şi în seara Sfântului Vasile, paralel cu Pluguşorul sau Uratul, precum şi de Florii şi Paşte. Sub numele de colind şi colindat trebuie să înţelegem vechiul obicei pe care-l întâlnim în sărbătorile susmenţionate când copiii, ca şi flăcăii satelor, merg din casă în casă, cântând cântece pentru a ura sănătate şi fericire gazdelor ce-i ascultă, de la care primesc daruri (colindete) în bani sau în natură: nuci, covrigi, mere, colaci, etc.
În afară de seara mare a colindelor se mai colindă şi în seara Sfântului Vasile, paralel cu Pluguşorul sau Uratul, precum şi de Florii şi Paşte. Sub numele de colind şi colindat trebuie să înţelegem vechiul obicei pe care-l întâlnim în sărbătorile susmenţionate când copiii, ca şi flăcăii satelor, merg din casă în casă, cântând cântece pentru a ura sănătate şi fericire gazdelor ce-i ascultă, de la care primesc daruri (colindete) în bani sau în natură: nuci, covrigi, mere, colaci, etc.
Colindele sunt de două
feluri: religioase şi laice. Cele religioase au origine literară, iar
subiectele lor se referă de cele mai multe ori la Iisus. Colindele profane (sau
lumeşti) au un caracter liric, şi de multe ori sunt adaptate de colindători la
situaţia celor în faţa cărora le cântă. Colindatul cu motive religioase, deşi
de origine bisericească, e totuşi format tot după modelul colindatului de tip
păgân: având de fapt origine comună cu acesta. Colindele noastre româneşti sunt
deosebit de valoroase pentru bogatele idei morale şi sociale pe care le
exprimă. Pe lângă mesajul ceresc al mântuirii, colindele au format şi o şcoală
de îmbărbătare, de nădejde şi de virtuţi morale în viaţa credincioşilor,
exprimând dragostea de oameni, facerea de bine, smerenia, ascultarea şi
bunătatea, cinstea, dragostea de ţară, eroismul, bucuria sărbătorilor, dorinţa
de prosperitate, belşug şi pace, ca idealuri nepieritoare şi caracteristici
esenţiale ale sufletului poporului nostru. În ele eticul s-a îmbinat în chipul
cel mai armonios şi mai fericit cu esteticul. Pentru noi, creştinii, Naşterea
Domnului, amintirea ei în fiecare an, are rolul de a ne adresa chemarea
dumnezeiască la propria renaştere, căci scris este: De nu se va naşte cineva
din nou, nu va putea să vadă Împărăţia lui Dumnezeu. Este un prilej pentru
fiecare de a ne lepăda de omul cel vechi şi păcătos şi a ne îmbrăca în omul cel
nou. Importanţa unică a Naşterii Domnului pentru umanitate constă în faptul că,
făcându-Se Om, Fiul lui Dumnezeu afirmă în modul cel mai desăvârşit cu putinţă
valoarea omului. Dumnezeu nu se mai adresează omului în mod indirect, întrucât
se face El Însuşi şi Om, fără a înceta să fie Dumnezeu. Prăpastia dintre
Dumnezeu şi om dispare, iar Dumnezeu afirmă astfel cinstea nebănuită la care a
fost chemat omul.
Bibliografie :
! www.iarna.totu.ro/obiceiuri.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu