Profesor învăţământ
preşcolar Any Alina BIDALACH
Şcoala Gimnazială Siminicea,
judeţul SUCEAVA
G.P.N.
Siminicea, judeţul SUCEAVA
“Fără obiceiurile şi tradiţiile noastre, fără
portul şi limba noastră, nu am putea să ne numim români.”
Obiceiurile calendaristice şi cele legate de viaţa de
familie sunt o componentă perenă a culturii noastre tradiţionale. Perioada
sărbătorilor de iarnă începe de Sfântul Nicolae, sărbătorit de credincioşii
ortodoxi pe 6 decembrie şi se termină de Bobotează pe 6 ianuarie. Aşadar, o lună
plină în care tradiţia este la loc de cinste. Cele mai răspândite şi mai
fastuoase s-au dovedit a fi cele legate de marele Praznic al Crăciunului,
sărbătorirea Anului Nou (Revelionul) şi a Bobotezei. Cel mai important este Crăciunul,
considerat ca sărbătoarea naşterii Domnului nostru Iisus Hristos.
Vechile datini româneşti ne ajută în
fiecare an să simţim şi să trăim atmosfera plină de căldură şi veselie a
sărbătorilor de iarnă.
Origini
Iniţial, colindele aveau o funcţiune
rituală, anume aceea de urare pentru fertilitate, rodire şi belşug. Un alt scop
des întâlnit al colindelor era acela de alungare a spiritelor rele şi de
reîntâlnire cu cei plecaţi pe tărâmul celălalt. Peste timp, din semnificaţia iniţială
a colindelor s-a păstrat doar atmosfera sărbătorească, de ceremonie, petreceri
şi urări. Termenul “colindă” este
de origine latină şi provine de la cuvântul latin “calendae”, derivat din
verbul “calare” (“a vesti”). Astfel, a colinda înseamnă a vesti.
Ca parte integrantă a folclorului
religios, colindele prezintă o valoare nepreţuită prin originea şi mai ales
prin vechimea lor. Ele reprezintă cântecul nostru strămoşesc şi una din cele
mai vechi forme de manifestare a folclorului religios românesc. Prezenţa în
colindele şi pluguşoarele noastre a numelui lui “Bădica Traian” ne aminteşte de
timpul formării poporului român şi de strămoşii neamului nostru.
Colindele
Puţine popoare din lume au însoţit minunea venirii Fiului
lui Dumnezeu cu o îmbrăţişare aşa de caldă şi de duioasă şi au exprimat-o aşa
de bogat în forme artistice, cum a făcut-o poporul român. Colindatul este una
din practicile care se înglobează în obiceiurile caracteristice de iarnă.
Ajunul Crăciunului este noaptea bucuriei, căci este momentul când se naşte
Mântuitorul. Colindele creează o atmosferă plină de optimism în care se
formulează dorinţe ale oamenilor, uneori acestea atingând limitele fabulosului.
Colindatul este un obicei străvechi.
Cei dintâi colindători au fost păstorii care au venit la peştera luminată unde
S-a născut Pruncul Iisus şi bucurându-se de acest semn ceresc şi de glasul
îngerilor au vestit degrabă în cetatea Betleemului minunea la care au fost
martori.
Colindul este o nepreţuită zestre
spirituală pe care o moştenim din moşi-strămoşi. El este sfânt
pentru că transmite un mesaj ceresc, o veste de la Dumnezeu. Dar colindul este
şi bun pentru că această veste are menirea să slujească vieţii, să aducă atâta
bine în lume şi între oameni. Din vremuri vechi, colindele, datinile şi
obiceiurile noastre de Crăciun au fost o adevărată şcoală de virtuţi morale,
întărind simţămintele de bună întelegere. În colinde, simplitatea, uşurinţa şi
cursivitatea versului popular exprimă o mare bogăţie de idei, într-o formă
plină de frumuseţi artistice, în care figurile de stil abundă, comparaţiile se
întrec una pe alta, iar epitetele şi mai ales diminutivele nu lipsesc aproape
din nici un vers. Este, de altfel, tot ceea ce dă gingăşie, frumuseţe, farmec
şi duioşie colindelor.
Universul colindelor cuprinde vaste
teme şi motive. Unele sunt de factură agrară, descriind gesturi magice de
fertilitate a ogoarelor (pluguşorul), iar altele atribuite animalelor, etc.
Sunt întâlnite, de asemenea, colinde care vorbesc despre boală (moarte) sau
colinde în care se evocă viaţa pastorală unde se pot recunoaşte obiceiuri şi
credinţe ale păstorilor.
În varianta sa tradiţională, colindul,
ca practică rituală, cade în seama cetei de colindători care sunt îmbrăcaţi
specific zonei unde se colindă şi au în recuzita lor diferite accesorii: pene,
iederă, salcie sau nuiele de alun, zurgălăi, bâte ornamentale.
Colindele sunt de două feluri: colinde
religioase şi colinde laice. Colindele religioase au o origine literară şi se
referă la Iisus. Colindele lumeşti au caracter liric şi sunt adaptate de
colindători la situaţia celor care le cântă. Colindatul cu motive religioase,
deşi de origine bisericească, e totuşi format după modelul colindatului de tip
păgân.
Colindele religioase sunt inspirate
din Sfânta Scriptură şi din Sfânta Tradiţie, iar prin versurile lor duioase şi
pline de credinţă se descifrează sensurile adânci ale unei trăiri religioase
autentice, bazate pe mărturia de nezdruncinat a dreptei credinţe. Colindătorii le cântă cu încredinţarea că sunt solii unei lumi mai
bune, cu binecuvântarea Domnului care a venit între noi “Să se nască şi să
crească, să ne mântuiască”.
La colindat
Colindătorii sunt chipul îngerilor
care au vestit Naşterea Domnului. La colindat se pleacă în ordinea inversă
vârstei: cei mai mici mai întâi, cu Moş-Ajunul: “Bună dimineaţa la Moş-Ajun
...”, mai apoi cei mai în vârstă, de după-amiaza până pe înserate, până în
puterea nopţii sau chiar “noaptea pe la cântători”.
Colindătorii poartă diferite denumiri:
ceată de colindători, ceată de feciori (în Transilvania), ceată de juni (în
ţinutul Sibiu-Făgăraş), bute, butea feciorilor (junilor) (în ţinutul dintre Olt
şi Târnave), beze (în Câmpia Transilvaniei şi Năsăud), dubaşi (în Hunedoara
vestică şi ţinutul Hălmagiu-Beiuş), preuca (în Ţara Loviştei), zoritori (în
Ţara Bârsei), căluşeri (în zona dintre Sibiu şi Strei, întrucât colindătorii urează
şi joacă jocul cu acest nume), etc.
Îmbrăcaţi şi încălţaţi cât se poate de
bine, cetele de colindători pornesc de obicei de la o margine de sat la alta,
luând casele la rândul. Doi dintre feciori mergeau înainte şi întrebau gazdele
dacă îi primesc. Satul de obicei îi aşteaptă toată noaptea, cu porţile
deschise, cu câinii legaţi şi lămpile aprinse. Colindătorii intră în case cu
numele Domnului, menit sa risipească mâhnirile şi să aducă vestea cea bună.
„Ritualul se desfăşoară de obicei
începând din Ajunul Crăciunului (24 decembrie), până dimineaţa zilei următoare.
Grupul de şase până la treizeci de tineri (colindători) aleg un vătaf, care
cunoaşte obiceiurile tradiţionale şi vreme de patruzeci sau optsprezece zile ei
se adună de patru, cinci ori pe săptămână, într-o casă anumită, ca să primească
instrucţia necesară. În seara zilei de 24 decembrie, îmbrăcaţi în straie noi şi
împodobiţi cu flori şi zurgălăi, colindătorii fac urări mai întâi la casa
gazdei, apoi trec pe la toate casele din sat. Chiuie pe străzi, cântă din
trompete şi bat darabana, pentru ca larma făcută să alunge duhurile rele şi
să-i vestească pe gospodari de sosirea lor. Ei cântă prima colindă la fereastră
şi după ce au primit învoirea celor ai casei, intră în casă şi îşi continuă
repertoriul, dansează cu fetele tinere şi rostesc urările tradiţionale.
Colindătorii aduc sănătate şi bogăţie, reprezentate de o rămurică de brad pusă
într-un vas plin cu mere şi pere mici. Exceptând
familiile cele mai sărace, de la celelalte primesc daruri: colaci, plăcinte,
fructe, carne, băutură, etc. După ce au străbătut întreg satul, grupul
colindătorilor organizează o serbare la care iau parte toţi tinerii.” (Mircea Eliade în Istoria credinţelor şi ideilor
religioase)
Fiecare gospodar din sat trebuia să
primească ceata colindătorilor. Nicio casă nu trebuie să rămână necolindată, oricât de rea
ar fi fost vremea. Se credea ca atunci când nu se vor mai auzi colinde pe
pământ vor ieşi diavolii şi vor pune stăpânire pe lume.
BIBLIOGRAFIE
Mircea Eliade- Istoria credinţelor şi ideilor religioase,ed.Polirom, Iaşi,2014
Dorin Opriş-Dimensiuni
creştine ale pegagogiei,ed.SF.Mina, Bucureşti, 2000
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu