Pledoarie pentru mirajul sărbătorilor de iarnă




prof. înv. prim. Diana Hrițac
Școala Gimnazială Teofil Vâlcu Hănești

        Miros de brad, soare palid, o plapumă de nea care te invită la liniste sufletească, savoarea mărului copt și glasul cristalin al colindătorilor, cozonacii calzi, febra pregătirii pentru intrarea în noul an, bucuria sublimă din ochii cercetători ai copiilor care așteaptă moșul darnic și câte și mai câte adunate într-un sfârșit de decembrie, ne introduc fără veste în lumea mirifică a sărbătorilor de iarnă. Sărbătorile de iarnă, în special Crăciunul, sunt sărbătorile de suflet ale românilor.
        Decembrie este luna cadourilor şi a sărbătorilor de iarnă (Sfântul Nicolae, Crăciunul, Anul Nou) şi poate unul dintre cele mai aşteptate momente ale anului mai ales pentru cei mici care ard de nerăbdare să vadă ce primesc de la Mos Nicolae în ghetuţele pregătite de cu seară.
        De la Sfântul Nicolae până la  Sfântul Ion românii petrec. Cel mai important este Crăciunul, considerat ca sărbătoarea  naşterii Domnului nostru Iisus Hristos. Oamenii au adaptat-o creând tradiţii si obiceiuri conform culturii lor specifice             
        Obiceiul din seara Sfântului Nicolae a luat naştere la oraş şi s-a răspândit şi în mediul rural. Pe 6 decembrie, este ziua Sfântului Nicolae iar, după tradiția populară, aceasta este prima zi de iarnă. Credincios, Sfântul Nicolae este făptuitor de minuni și martir pentru credinţa în Iisus. La români, Sfântul Nicolae este închipuit ca un moş cu barba albă care poate aduce ninsoarea scuturandu-şi barba. Datorită tradiţiei occidentale, Moş Nicolae este şi cel care face cadouri celor mici.
         În seara din Ajun (5 decembrie), parinţii pun în încălţămintea copiilor, pe care aceştia şi-o pregătesc cu mare grijă, multe dulciuri şi, uneori, jucării. În unele locuri există şi obiceiul de a pune alături de cadouri şi o nuieluşă care ar trebui să îi cumințească, măcar în principiu, pe copii care nu s-au purtat bine în timpul anului. Copii cuminţi primesc dulciuri şi jucării iar cei obraznici nuieluşe -aşa auzeam în copilărie de la parinţii nostrii .Acum. la vremea maturitatii ne amintim cu bucurie de acele seri nimunate când ne pregăteam cizmuliţele şi asteptam cu nerăbdare să vină Moş Nicolae să ne lase în dulciuri şi jucării. Se spune că Sfântul Nicolae moșteneşte la moartea ambilor părinți, toată averea familiei pe care se hotărăşte să o folosească în scopuri umanitare, ajutându-i pe cei săraci. El este cunoscut ca protector al copiilor mici, al călătorilor, al comercianţilor, al celor acuzaţi pe nedrept, al fetelor nemăritate şi mireselor.
          Legenda lui Moş Nicolae vorbește despre un nobil sărac care avea 3 fete pe care nu le putea mărita din cauza situaţiei financiare precare. Nicolae de Mira, înainte de a deveni Sfânt, a decis să-l ajute pe acest nobil lăsând câte un săculeţ cu aur la uşa casei acestuia de fiecare dată când una dintre cele trei fete a ajuns la vârsta măritişului. Vrând să ştie cine ii face aceste cadouri, nobilul a urmărit la cea de-a treia fată uşa casei. Nicolae s-a urcat pe acoperiş şi a dat drumul săculeţului prin hornul casei în nişte șosete puse la uscat. Astfel s-a născut ideea ciorapilor atârnaţi la gura sobelor şi a şemineelor în care se primeau cadourile.
            Crăciunul mai este numit şi sărbătoarea familiei, este sărbătoarea când toţi se reunesc părinţi ,copiii nepoţi îşi fac daruri,se bucură de momentele şi atmosfera din jurul mesei, cu credintă că, prin cinstirea cum se cuvine a sărbătorii, vor avea un an mai bun și mai bogat. La sate sunt păstrate mai bine tradiţiile și obiceiurile specifice acestei sărbători.
        Repertoriul tradiţional al obiceiurilor şi tradiţiilor româneşti cuprinde pe lângă colindele propriu-zise - cântece de stea, vicleimul, pluguşorul, sorcova, vasilica, jocuri cu măşti (ţurca, cerbul, brezaia), teatrul popular, dansuri (căluţii, căluşerii) - şi o seamă de datini, practici, superstiţii, ziceri, sfaturi cu originea în credinţe şi mituri străvechi sau creştine. Dintre acestea, care exprimă înţelepciunea populară, realul sau fantasticul, esenţe ale bogăţiei noastre spirituale, redăm câteva specifice diferitelor zone ale ţării. Pe 20 decembrie in calendarul ortodox se sărbătorește ziua Sfântului Ignat. In această zi datina rânduiește să fie tăiat porcul de Crăciun. Nerespectarea acestui obicei poate provoca, dupa unii, incidente neplăcute. In mod evident, si acest obicei păstrează elemente de ritual păgân (in Egiptul Antic și în Grecia Antică porcul era sacrificat în cinstea unor zeități.
             În Bucovina, în Ajunul Crăciunului se pun pe masă un colac şi un pahar de apă, deoarece se crede că sufletele celor răposaţi vin în această noapte pe la casele lor, gustă din colac şi-şi udă gura cu apă.
            În Ajunul Crăciunului, cei ce cresc albine, nu dau nimic din casă, ca albinelor să le meargă bine şi să nu părăsească stupul pe vremea roitului.
            Se crede că la miezul nopţii, înspre Crăciun, apa se preface în vin, iar dobitoacele vorbesc.
La cele trei sărbători mari - Crăciun, Paşte şi Rusalii - să te speli cu apa în care au fost puşi bani de argint şi vei fi bănos.
            Dacă visezi grâu verde în postul Crăciunului e semn bun că anul care vine are să fie mănos în toate.
            În seara de 23 spre 24 decembrie, până după miezul nopţii şi în unele locuri până la ziuă, cete de copii merg din casă în casă cu colinda: Moş-Ajunul, Bună-dimineaţa, Colindişul sau Bună-dimineaţa la Moş-Ajun. În unele părţi din Ardeal, copiii care merg cu colindatul se numesc piţărăi sau pizerei. După credinţa populară, ei sunt purtători de noroc şi fericire.
             Prin unele părţi, băieţii, dar mai cu seamă cântăreţii bisericeşti umbla cu icoana în ziua de Ajunul Crăciunului - o icoană pe care este zugrăvită naşterea lui Iisus Hristos în mijlocul staulului. Oamenii, când se dau la băut rachiu sau vin în sărbătorile Crăciunului, nu zic că beau, ci că se cinstesc.
           Începând cu întâia zi de Crăciun şi în următoarele zile ale acestei sărbători, copiii umblă cu Steaua, cântând colinde de stea prin care vestesc naşterea lui Iisus Hristos.
        "Vicliemul" sau "Irozii" este datina prin care tinerii reprezintă la Crăciun naşterea lui lisus Hristos, şiretenia lui Irod, care a poruncit uciderea pruncilor, de a afla Pruncul şi adesea înfruntarea necredinţei, personificate printr-un copil sau printr-un cioban. Capra, Turca, Brezaia fac parte dintre datinile de Crăciun şi Anul Nou. Dimitrie Cantemir spune în "Descrierea Moldovei" că "Ţurca este o joacă iscodită încă din vremurile bătrâne, din pricina ciudei şi scârbei ce o aveau moldovenii împotriva turcilor". Cu ţurca, capra sau brezaia umblă tinerii începând de la Ignat şi sfârşind cu zilele Crăciunului şi prin unele părţi în ziua de Sf. Vasile până seara. Numele de Ţurca, Capra sau Brezaia îl poartă unul dintre tinerii mascaţi.
Despre cei Trei Crai de la Răsărit sau Magii călători se spune că au venit să se închine lui lisus, după unii din Arabia, iar dupa alţii din Persia. Tradiţia ne arată că ei se numesc: Melchior, Gaspard si Balthazar.
            Datina împodobirii bradului de Crăciun pare a fi de obârşie germană, aşa cum este şi cântecul "O, brad frumos!". În Germania, această sărbătoare este cunoscută sub numele de Cristbaum.
            Împodobirea Pomului de Crăciun a pătruns din Alsacia în Franţa la sfârşitul secolului al XIX-lea, precum şi în Ţările de Jos, Spania, Italia, Elveţia. Tot pe la sfârşitul secolului al XIX-lea, această datină se întâlneşte în casele nemţilor din oraşele româneşti şi apoi se răspândeşte pe cuprinsul ţării, odată cu cântecul bradului "O, Tannenbaum!" (O, brad faimos!)
            Despre Moş Ajun se spune că a fost baciul aflat în slujba lui Moş Crăciun, stăpânul staulului unde Maica Domnului l-a născut pe lisus Hristos.
            Colinda a dobândit o destinaţie precisă ca formă de magie benefică, ea marcând rodnicia câmpurilor, sporul animalelor domestice, creşterea copiilor, împlinirea prin căsătorie a tinerilor, pacea si tihna bătrânilor, influenţarea, în sens pozitiv, a vieţii oamenilor şi a naturii.
            Vinul era în unele regiuni ale ţării şi simbol al comuniunii, al unirii a doi tineri. În momentul solemn al căsătoriei li se toarnă vin peste mâinile lor împreunate, simbolizând puterea vieţii, trăinicia şi fericirea noii familii. "Paharul de aur" este paharul ritual cu care se bea la zile mari, cum este sărbătoarea Crăciunului, din care s-a băut cândva în momente solemne, la botez , la cununie, şi care reprezenta un bun al familiei, transmiţându-se din generaţie în generaţie. La origine are un înţeles magic, proprietăţi curative, unele dintre astfel de pahare poartă inscripţii cu caracter misterios.
La miezul nopţii, de Anul Nou, fetele iau de pe masă colacul ornamentat care se ţine pe masă de sărbători, îl ţin pe vârful capului, se aşează pe tăietor şi aşteaptă să audă un sunet dintr-o direcţie oarecare şi din ce parte vine sunetul, în acea parte işi va găsi ursitul.
            În Ajunul Crăciunului, în unele părţi se umblă de către dascăli tineri bisericeşti cu icoana pe care este zugrăvită naşterea lui Iisus Hristos. Intrând în casă, icoana este ţinută la piept de către dascăli cântând troparul Naşterii Mântuitorului.
            În dimineaţa de Crăciun e bine să ne spălăm cu apa curată, luată dintr-un izvor sau fântână în care punem o monedă de argint, pentru ca tot anul să fim curaţi ca argintul şi feriţi de boli.
            Ca un exemplu de creație populară autentică, voi scrie o colindă culeasă din satul Vlădeni-Deal, comuna Frumușica, pe care ne-o cânta mama în vremurile comuniste, atunci când nu aveam voie să  pomenim pe  Iisus:
Trei Crai de la  răsărit
N-ați văzut, n-ați auzit,
De-un Pruncuț micuț zburând,
Zarea Lumii luminând?
De văzut nu l-am văzut,
De-auzit am auzit
De-un Pruncuț micuț umblând,
Și în cer și pe pământ.
În brațe  la mama sa,
Ce Maria se numea,
Să găsească alerga
Un loc pentru a-nopta .
Boi îl-ncălzeau într-una,
Stelele îl luminau,
Aur smirnă și tămâie
Cei trei Magi îi ofereau.
Și de-atunci în lumea asta
Pentru oameni S-a jertfit
Și o mare sărbătoare,
Crăciunul ne-a dăruit.
Apoi Plugușorul este un colind vechi de mii de ani. Îşi are originea în datele legate de începerea noului an agricol.
Pe vremuri, Anul Nou venea primăvara, odată cu renaşterea naturii. Atunci se mergea prin sate cu pluguri trase de boi, împodobite cu brazi; de aici şi numele de pluguşor. Cu pluguşorul se merge în ajunul Anului Nou sau chiar în ziua de Sfântul Vasile şi se fac urări pentru noul an de sănătate , de bunăstare , de bucurie şi fericire, se descrie muncile agricole. Se folosesc obiecte : plugul, buhaiul ce imită mugetul tau
rului, bici, clopote, tălăngi, brad împodobit. În funcţie de vârsta participanţilor colindători se poate vorbi de pluguşorul copiilor sau plugul flăcăilor.
Anul Nou a fost din timpuri vechi şi a rămas mare sărbătoare după Crăciun. Obiceiurile mai cunoscute şi practicate de Anul Nou pe la noi sunt acelea de a face daruri, felicitări, slujbe la biserică, colaci, aprinsul candelei, pluguşorul, sorcova, jocurile cu măşti.
            Sorcova este un obicei vechi, întâlnit la mai multe popoare, însă în loc de băţ împodobit cu flori, folosit la noi, la romani se mergea cu ramuri de măslin sau de laur. Înainte , sorcova se făcea din mlădiţe tinere care se puneau în apă de Sfântul Andrei, iar de Anul Nou dacă înfloreau, aduceau noroc. Azi se pune în loc de crenguţe , grâu şi, după ce creşte frumos se dăruieşte de Anul Nou celor dragi cu urări, sau se păstreză în casă ca semn al belşugului. „Sorcova” este cuvânt de origine slavă, însemnând 40, exact numărul de lovituri ce se dau cu sorcova asupra celui căruia i se urează. Cu sorcova se merge de Anul Nou. Copiii merg câte unul sau îm grup şi fac urări de sănătate şi prosperitate.
            Semănatul este obiceiul prin care grupuri mici de copii având trăistuţe cu grâu, orz, secară merg pe la casele oamenilor şi le presară în gospodării şi le adresează urări de sănătate şi bunăstare.
           Iar, pentru că  suntem un popor binecuvântat de Dumnezeu cu atâtea bucurii și tradiții frumoase, și mai cu seamă noi, dascălii, trebuie să ducem mai departe, cu dragoste și înțelepciune, aceste daruri, cele mai de preț pe care la avem și pe care avem datoria morală să le păstrăm la nivel de artă românească.
Să cultivăm în sufletele celor mici dorința de cunoaștere și înțelegere a tot ceea ce reprezintă cultura și tradiția la români.




BIBLIOGRAFIE

  1.Constantin Eretescu –Folclorul literar al românilor, Editura Compania 2007.
  2.Narcisa  Alexandra Știucă-Sărbatoarea noastră de toate zilele –sărbători în cinstea iernii, Editura Cartea de buzunar,2005
  3. Datini de Crăciun şi Anul Nou, Editura „Regina”, Iaşi 1996


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu