Sărbătorile
de iarnă ale românilor
Învățător:
Rotaru Alice-Marilena
Școala
Gimnazială „I. Simionescu”, Iași
Iarna
este, fără doar și poate, anotimpul cel mai așteptat de copii și cel mai drag
lor. Când ninge, merg la săniuș, Moș Crăciun le aduce sacul plin de jucării,
părinții și bunicii muncesc pentru a le face sărbătoarea mai fumoasă. Este
anotimpul cel mai generos, liniștea și feeria coboară din cer cu steluțele de
nea care împodobesc copacii și casele, iar Steaua Crăciunului anunță în fiecare
an Nașterea Domnului Iisus Hristos, moment în care renaște în fiecare suflet
speranța de mai bine.
Sărbătorile
iernii sunt precedate de o perioadă de post, în care creștinii se pregătesc
sufletește pentru întâmpinarea Nașterii Domnului. Pregătirile pentru Crăciun
încep prin purificarea organismului și a sufletului, prin pregătirea caselor și
a curților pentru marele eveniment, prin învățarea de colinde și urături cu
care copiii și adolescenții îi încântă pe gospodari din Ajunul Crăciunului până
în ziua de Sfântul Vasile, prima sărbătoare a Anului Nou, prin pregătirea
măștilor, costumelor și accesoriilor
folosite la colindat, urat și semănat.
În
mediul rural, casele se pregătesc din timp pentru această sărbătoare, iar
gospodarii și gospodinele programează din timp totul, astfel încât sărbătorile
să fie întâmpinate cum se cuvine. În ziua de Ignat se taie porcul, prilej
pentru bărbați să se adune pentru a se ajuta reciproc, pentru a împărtăși din
experiența celor mai în vârstă și pentru a degusta din băuturile preparate de fiecare în gospodăria sa, dar și pentru a participa la așa numita
pomană a porcului, friptura tradițională pregătită de gospodina casei pentru a
le mulțumi celor care i-au ajutat soțul la sacrificarea porcului. Tot
gospodinei îi revine sarcina de a chibzui carnea pentru bucate alese, ea
pregătește din timp cârnații, toba, slănina, toate cele necesare petrecerii
sărbătorilor.
Ajunul
Crăciunului este ziua în care gospodinele se trezesc devreme pentru a pregăti
tradiționala „turtă cu julfă”, denumită și „pelincile lui Iisus” în unele zone
ale țării. Ele pregătesc julfa din semințe de cânepă măcinată și fiartă,
amestecată cu rom și zahăr, iar turta din faină de grâu și apă. Acest preparat
se servește în dimineața zilei. Este ziua când preotul satului trece pragul
fiecărei gospodării pentru binecuvântare și, de foarte multe ori, acesta este
însoțit de copii de școală care sunt primii mesageri ai Nașterii Mîntuitorului.
Tradițional, gospodinele îi servesc cu mere și nuci. Toată după-amiaza și seara
satul răsună de vocile cristaline ale copiilor care cântă colinde.
„Miracolul
Nașterii Mântuitorului – reconstituit cu aură de poezie și cu participarea
cosmică a tot ce e „râu” și „ram” pe străvechile meleaguri românești- a
cunoscut întruchipări, în vers și tradiție, ce s-au perpetuat din generație în
generație fără a-și pierde nimic din farmec, din haloul misterios cu care au
fost înconjurate evenimentele propriu-zise de la Bethleem(începând cu steaua,
vestitoare a Nașterii, cu peregrinarea și închinarea magilor și continuând cu
celelalte fapte atestate de istorie)…Poate că
la nici un alt popor din mulțimea semințiilor răspândite pe fața
pământului, colindele nu au o atât de
mare forță de evocare, nu dau senzația fabuloasă a trăirii cosmice a evenimentelor,
ca la noi…Brazi și cerbi, munți, nori și stele participă deopotrivă la cele
hărăzite omului; cosmosul nu este doar un simplu decor, ci parte componentă a
bucuriilor sau tristeților din colinde.”(Popescu, Florentin -Cele mai frumoase colinde-antologie, Editura Scripta,
București,1996, pag.173)
În
seara de ajun se cântă numeroase colindele. Sunt colinde care se cunosc pe
întreg teritoriul României, cum ar fi „O, ce veste minunată”, „Astăzi s-a
născut Hristos”, „Trei păstori se întâlnir㔄Trei crai de le răsărit”, dar și
colinde specifice unei anumite zone, Maramureșul fiind renumit ca zonă
păstrătoare de tradiții. Un exemplu de colind care trimite la tradițiile
Crăciunului românesc provine din această zonă, cuvintele și expresiile fiind
tipice graiului maramureșean: „Noi
umblăm să corindăm/Florile dalbe, lemn de măr,/Noi umblăm să corindăm./Și nimic
nu căpătăm./Scoală, gazdă, nu durmi,/Că nu-i vremea de durmit,/Ci-i vremea de
veselit./Scoală, gazdă, suflă-n foc,/ Și ne-aruncă câte-un coc./ Că tu coc de
nu ni-i da,/ Altu’ nu ți-om corinda./Și-o coșarcă de mere,/ Să ne veselim
cu ele. /Și o coșarcă cu nuci,/Să se bată bieții prunci.”(op. cit., p. 101)
Colindele trimit cu gândul la Nașterea Mântuitorului, la
modestia locului în care acesta s-a
născut, la bucuria cu care L-a întâmpinat întregul univers, bucurie care revine
an de an în sufletele creștinilor: „Voi, tineri, vă veseliți/Și de-acuma
dănțuiți/ Și cei bătrâni tot așa/ Că am ajuns Nașterea...”(op. cit., p. 100)
O atenție deosebită se acordă în zilele Crăciunului
colindului cu steaua. Copiii își pregătesc din timp aceste stele, ajutați fiind
de părinți și bunici. Confecționează stele frumoase, de „parcă ar participa la
concursul „Cea mai frumoasă stea” spune Gheorghe Sofian a lui Precup în cartea
sa „Cu colinde și uratul/ Se umple de
cântec satul”. Baieții sunt cei care merg
cu steaua, în grupuri de câte trei, amintind de cei trei magi de la
răsărit. Vestitorii stelei trec pe sub fereastră unde lumina strălucește și
strigă:„Cine primește/Steaua frumoasă/Și luminoasă,/Cu colțuri multe/Și
mărunte,/De la Nașterea lui Hristos/Dăruite.”(Vine iarăși Moș Crăciun, Antologie de Boris Crăciun, Editura
Porțile Orientului Iași, p. 36) Există și un obicei al celor care umblă cu
steaua, de a se confrunta înainte de a porni cu colinda, lovesc între ele
stelele, iar cea care se dovedește a fi cea mai trainică pemite posesorilor ei
de a începe primii colinda, conform volumului lui Gheorghe Sofian a lui
Precup citat anterior. În fiecare an, în
Ajunul Crăciunul, se aud glasurile cristaline ale copiilor care ne aduc aminte de
minunea din Bethleem: „Steaua sus răsare/Ca o taină mare,/Steaua luminează/Și
adeverează./Steaua strălucește/Și lumii vestește /Că astăzi curata/Prea
nevinovata/Fecioara Maria/Naște pe Mesia,/În țara vestită/Vitleem numită,/Magii
cum zăriră/Steaua-și porniră,/Mergând după rază/Pe Cristos să-l vază./Și dacă
sosiră/ Îndată-l găsiră/Și I se-nchinară/Cu daruri gătite/Lui Cristos
menite,/Luând fiecare/ Bucurie mare,/Care bucurie/ Și aici să fie/De la
tinerețe/Pân’ la bătrânețe.”(Popescu, Florentin -Cele mai frumoase colinde-antologie, Editura Scripta, București,
1996, pp. 10-11)Răsplata este pe măsura efortului copiilor; ei primesc de la
gazdă nuci, mere, colaci, dar și dulciuri.
Umblatului cu uratul i se acordă o atenție deosebită
în această perioadă. Cu toții ne amintim cu mare plăcere de fragmentul dedicat
de Ion Creangă acestui obicei, de pregăteala celor mici și de furia preotului
care nu își terminase bine treburile casei. Creangă surprinde în manieră
originală ardoarea celor mici în pregătirea pentru urat: „Văzând eu că mi-am
aprins paie-n cap cu asta, am șterpelit-o de acasă numai cu beșica cea de porc,
nu cumva să-mi ieie tata ciubotele și să rămân de rușine înaintea tovarășilor.
Și nu știu cum s-a întâmplat, că niciunul dintre tovarăși n-avea clopot.
Talanca mea era acasă, dar mă puteam duce s-o ieu? În sfârșit, facem noi ce
facem și sclipuim de cole o coasă ruptă, de ici o cârceie de tânjală, mai un
vătrar cu belciug, mai beșica cea de porc a mea, și pe după toacă, și pornim pe
la case.”( http://www.anidescoala.ro/divertisment/povesti/ion-creanga/amintiri-din-copilarie-fragment-cu-uratul-de-ion-creanga/)
Aceeași ardoare s-a păstrat și acum, copiii se pregătesc din timp pentru acest
eveniment, cei mici se îngrijesc de clopoței și trăistuțe, iar cei mari de
costumațiile pe care le poartă în ajun de An Nou, cât și toată ziua de Sfântul
Vasile.
Versurile recitate
de cei mici la ferestrele oamenilor se referă la muncile agricole cu
care se iniția anul nou care începea primăvara în vechime, sunt urări de bine,
de prosperitate pentru anul care vine:„Aho!Aho!/Mâine anul se-nnoiește/Plugușorul
se pornește/ Și începe a brăzda/Pe la case a ura…”și „Hopuri-hopuri,
hopurele,/La mulți ani cu floricele!/Hopuri-hopuri, hopurate/ La mulți ani , cu
sănătate!”( Gheorghe Sofian a lui Precup,
op.cit., pp.28-31).
Foarte răspândite pe tot
teritorul țării sunt cetele cu roluri de Capră, Țap, Urs, Jienii, Mălăncile.
Foarte multe dintre acestea critică obiceiurile greșite ale oamenilor, doresc
să corijeze, dar în primul rând să îi amuze și să îi binedispună pe cei care le
ascultă. Jienii prezintă rezistența
haiducilor în lupta împotriva boierimii, Iancu Jianu, reprezentând un simbol
pentru români, mărturie fiind faptul că tradiția Bandei lui Iancu Jianu este
încă vie în satele din Moldova.
Atrag atenția, în fiecare an,
sătenii din Ruginoasa cu Mălăncile lor. În dimineața de 31 decembrie, bărbații
din acestă localitate își pun măști din piele de oaie foarte grele și își leagă
la brâu tălănci mari, pornind spre centru cu bâte mari. Merg în centrul satului
și se aliniază umăr la umăr în fața dușmanului și sar în sus, lăsând să cadă
din când în când măciuca peste masca adversarului. Este ca un joc sau ca un
dans în care protagoniștii încearcă să sperie anul vechi și spiritele rele. Se
pare că obiceiul este vechi, de pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza, când
arnăuții care ar fi salvat-o pe Mărgărița Cuza ar fi ieșit mascați. Bătaia de
pe vremuri era între anul vechi și anul nou, iar câștigarea bătăliei de către
anul nou însemna că acesta va fi unul prosper, în timp ce , dacă bătălia era
câștigată de anul vechi, anul care urma nu ar fi fost la fel de roditor.
Bătălia între mălănci era una formală, dura foarte puțin, iar măștile asigurau
protecție purtătorului ei. Aceste mălănci, care pe vremuri erau foarte
numeroase, colindau din casă în casă până de Bobotează.În zilele noastre, din
păcate, mai sunt puține formații de acest fel. Diminuarea lor se datorează
mediatizării ample, intervenției jandarmilor, dar și costurilor ridicate pe
care le impune angajarea unei formații de lăutari. (http://www.opiniastudenteasca.ro/reportaj/povesti-fara-timbru/satului-romanesc-suna-ultimii-clopotei-traditiilor.html)
Cei mici încep, dar și încheie ciclul sărbătorilor
de iarna prin prezența lor, în dimineața de Sfântul Vasile, la semănat. Cu
trăistuțe mici și colorate colindă
ulițele satului, cu grâu sau orez în mânuțele înghețate, așteptând colăcelul și
bănuțul de la gospodari, după ce l-au sorcovit:„Sorcova, vesela/ Să trăiți,
să-mbătrâniți/Peste vară, primăvară,/ Ca un păr, ca un măr,/ Ca un fir de
trandafir/Tare ca piatra,/ Iute ca săgeata,/Tare ca fierul,/Iute ca oțelul./La
anul și la mulți ani!”(Colinde,
Editura Lucman, București, p. 80).
Sărbătorile de iarnă ne aduc aminte de vremea
copilăriei noastre și ne umplu sufletul, în fiecare an, de bucurie, de speranță
și de iubire. Păstrarea lor cu sfințenie de-a lungul veacurilor ne oferă
distincție printre alte neamuri, colindele noastre, fiind, cu siguranță, creații universale de o neasemuită valoare.
Bibliografie:
1. ***Colinde, Editura
Lucman, București, 2004
2. Crăciun,
Boris, Vine iarăși Moș Crăciun-antologie, Editura Porțile Orientului, Iași
3. Gheorghe
Sofian a lui Precop, Cu colinde și uratul/ Se umple de cântec satul, Editura
Pim, Iași, 2011
4. Popescu,
Florentin, Cele mei frumoase
colinde-antologie, Editura Scripta, București, 1996
Surse
de pe internet:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu