Prof.inv.prescolar: Margus
Cosmina Elena,
Liceul Teoretic,,David
Voniga”Giroc, Timis
Structura Gradinita P.P. Chisoda
Pentru
noi, iarna nu este numai anotimpul zăpezii şi al frigului, ci şi acela al
bucuriilor prilejuite de atâtea datini şi obiceiuri legate de sărbătorirea
Naşterii Domnului.
Fiecare
popor are propria mitologie, alcătuită din legende şi povestiri ce explică
anumite evenimente importante ale vieţii indivizilor şi poporului ca întreg. La
români, legenda lui Crăciun, păstorul din poveste, a fuzionat foarte frumos cu
mitul Naşterii Domnului.
Obiceiurile
legate de sărbători fac parte din cultura tradiţională a neamului nostru. Este
o mare bucurie că încă se mai păstrează în unele zone ale ţării aceste datini care
ne ajută să înţelegem sărbătoarea respectivă precum şi să ne bucurăm împreună
de Marele Praznic. Păstrarea acestor datini este o mărturie vie a faptului că
avem o conştiinţă a neamului din care facem parte.
Din
punct de vedere religios, Crăciunul, cea mai
veche sărbatoare a omenirii, semnifică nașterea Domnului nostru Iisus Hristos,
fiul lui Dumnezeu, trimis pe Pământ să ajute oamenii să devină mai buni, mai
credincioși, mai îngăduitori și responsabili, mai toleranți și răbdători.
Sacrificare
porcului . Obiceiul
sacrificării porcului de Ignat, pe 20 decembrie, încă se mai practică prin
satele noastre românești, pe acolo unde gospodarii cresc porci în propriile curți,
pentru ca la Sărbătorile de iarnă să aibă carne proaspătă din care să-și
prepare tradiționalele mâncăruri românești: tobă, răcitură, tochitura, cârnați.
După
tranșarea și sortarea cărnii, gazda pregătește, afară, aproape de locul
sacrificiului, o masă mare, pentru toți oamenii care au ajutat la tăierea
porcului. Felul de mâncare, tradițional numit "pomana porcului", este
obținut prin prăjirea, într-un ceaun mare, de tuci, a bucăților de carne tăiate
din toate părțile porcului sacrificat: bucăți de mușchi, ficat, slănină, coastă,
falcă.
Se
vestește Nașterea Domnului .Înainte de Crăciun, preotul umblă
cu icoana din casă în casă, pentru a vesti Nașterea Domnului. Aceasta este o
practică extrem de veche, de fapt, o vizită pe care preotul o face credincioșilor
săi. Preotul poartă cu el o icoana care înfățișază scena nașterii Mântuitorului
și, în fiecare casă cântă troparul sărbătorii, dând icoana credincioșilor ca să
fie sărutată.
Împodobirea bradului.Tradiția împodobirii bradului și a casei cu crenguțe de brad este un obicei relativ nou, preluat pe la jumătatea secolului al XIX-lea de la țările germanice. Prin forma sa triunghiulară, bradul simbolizează Sfânta Treime, iar podoabele cu care bradul este împodobit semnifică bogăția și cunoașterea, ca și pomul sacru din Grădina Edenului.
Împodobirea bradului.Tradiția împodobirii bradului și a casei cu crenguțe de brad este un obicei relativ nou, preluat pe la jumătatea secolului al XIX-lea de la țările germanice. Prin forma sa triunghiulară, bradul simbolizează Sfânta Treime, iar podoabele cu care bradul este împodobit semnifică bogăția și cunoașterea, ca și pomul sacru din Grădina Edenului.
În
zilele noastre, împodobirea bradului de Crăciun a devenit una dintre cele mai
iubite datini, atât în mediul rural, cât și urban,
odată cu așteptarea în seara de Ajun a lui Moș Crăciun.
Copiii știu că Moș Crăciun aduce cadouri mai multe celor care au fost foarte cuminți. Acesta este și astăzi un argument foarte serios și este o motivație puternică pentru copii, care se străduiesc să devină mai cuminți, mai harnici și mai ascultători pentru ca anul viitor să primească mai multe daruri.
Copiii știu că Moș Crăciun aduce cadouri mai multe celor care au fost foarte cuminți. Acesta este și astăzi un argument foarte serios și este o motivație puternică pentru copii, care se străduiesc să devină mai cuminți, mai harnici și mai ascultători pentru ca anul viitor să primească mai multe daruri.
Colindatul.În ajunul Crăciunului
există obiceiul de a merge cu colindul. Colindele sunt cântece tradiționale
formate din urări de bine și belșug pentru toti cei ce le ascultă. În ziua de
Crăciun, colindele revin, de astă dată copiii cântând "Steaua".
Prin acest colind, ei anunță venirea pe lume a pruncului Iisus Hristos.
Sunt
zone în țară unde tradiția Crăciunului încă se păstrează cu sfințenie și se transmite
nealterată, din generație în generație. Oamenii de la sate au obiceiuri
specifice de la care nu se abat de aceea, în prag de sărbători, auzim de tradiții
și superstiții de care mulți dintre noi n-au auzit niciodată.
Împrumuturi
și noroc. În
unele locuri, în ajunul Crăciunului, gospodarii își strâng de prin sat toate
lucrurile pe care le-au dat cu împrumut. În alte locuri, în ajun de Crăciun nu
se dă nimic cu împrumut pentru că cei care iau cu împrumut fac asta numai ca să
aibă noroc la hoții în anul viitor. De asemenea, tradiția spune că cei care dau
lucruri din casă, alungă norocul din cămin. În unele sate, în vasul cu apă, în
care familia se spala, se pun nuci, pentru ca oamenii să fie sănătoși peste an.
Tot
la sate încă se mai păstrează obiceiul ca în ajunul Crăciunului cetele de
colindători să meargă din poartă în poartă ca să vestească venirea pe lume a
Pruncului Iisus. Se spune că tinerii mascați care însoțesc aceste cete au darul
de a alunga spiritele rele și ca cei care nu îi primesc vor avea un an sarac,
cu ghinion.
Acestea
sunt doar câteva din obiceiurile şi datinile prin care românii mărturisesc
Naşterea Domnului.
Noi,
dascălii, avem obligaţia să facem din creaţia noastră populară o carte de
vizită cu care să batem la porţile cunoaşterii şi cu care vom fi primiţi şi
apreciaţi fără îndoială oriunde în lume.
Deasemenea suntem obligaţi să-i învăţăm pe
copii să preţuiască şi să respecte obiceiurile şi tradiţiile în care s-au
născut, să-i învăţăm să iubească meleagurile natale, portul românesc şi pe
români. Să le sădim în suflet aceste elemente definitorii ale identităţii
neamului românesc fără de care nu am mai putea şti de unde venim şi cine suntem
de fapt noi românii pe acest pământ.
Noi
trebuie să-i ajutăm pe copii să înţeleagă imensitatea tezaurului nostru
folcloric în care arta populară românească este o minunată oglindă în care se
reflectă cu cea mai mare intensitate frumuseţea României, istoria şi mai ales
sufletul neamului.
BIBLIOGRAFIE
Datini
strămoşeşti de Crăciun şi Anul Nou— Editura: Pentru turism 1990
Ion Apostol Popescu : “Studiu de folclor
şi artă populară”
Revista “Învăţământul preşcolar” 1-2 2000
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu