TRADIŢII ŞI OBICEIURI DE IARNĂ





PROF. DĂDULESCU SORINA MANUELA
                                                                           GRĂDINIŢA NR 178, BUCUREŞTI
           
           Folclorul reprezintă creaţia populară literară plastică muzicală, coregrafică şi intregul ansamblu de obiceiuri si tradiţii moştenite de la înaintaşi. Aceste creaţii sunt zestrea culturală a strămosilor unui popor.
             Cultura este un fenomen social iar valorile culturale prin formele lor de realizare si manifestare ca şi prin conţinutul lor îmbracă chipul societăţii care le elaborează.
             Pentru cunoaşterea tradiţiilor populare trebuie mai întai cunoscut locul de unde provin ele şi modul de păstrare a lor. Satul românesc a fost acela care de-a lungul timpului a reuşit să păstreze cea mai mare parte a bogaţiei spirituale a poporului român.
             Românul ancorat în cursul tumultuos al vieţii trece uneori nepăsător pe lânga comorile neamului său.
             Sărbatorile de iarnă sunt prilejul cel mai potrivit ce-i incarcă sufletul de frumuseţe portului şi autenticitatea colindelor şi obiceiurile de odinioara.
             Ajunul Crăciunului (24 decembrie) oferă posibilitatea unirii locuitorilor în ţinuturile natale odată cu obiceiul umblatului în colindeţi (piţărăi). Piţărăii pornesc dupa tradiţie dintr-un capăt al satului, curat imbrăcaţi, cu săcuie după gât şi în mînă cu colinde, sub comanda vătafilor, din poartă în poartă, primind colaci, nuci, mere şi dulciuri. Anunţarea gospodarilor de venirea  piţărăilor este realizată fie prin diferite onomatopee dar mai ales prin strigături care diferă, dau noi semnificaţii, de la zonă la zonă sau de la sat la  sat in aceeaşi zonă.
            În credinţa populară Moş Crăciun este personajul zeitaţii care murea ca să renască la intervalul 365 zile, începand şi sfarşind în ziua de 25 decembrie.
            Crăciun, frate cu Moş Ajun s-a născut înainte tuturor sfinţilor si are puteri de zeu dar şi trăsături de ţaran şi s-a  împotrivit naşterii lui Iisus Hristos fiindcă ştia că aceasta implică moartea sa.
            Crăciunul este prima mare sărbătoare a anului când în prima parte a zilei familiile merg la biserică iar în a doua parte a zilei participă la horele satului. Ultimile zile ale Crăciunului sunt rezervate primirii finilor de către naşi şi a nepoşilor de catre moşi. Acest obicei străvechi a dăinui peste ani şi presupune ducerea ploconului ce cuprindea pâine, zahăr, orez, ulei, curcan, spetie în funcţie de posibilitaţi.
            Pomul de Crăciun împodobit în preseara sărbătorii aminteşte de zeul care moare şi renaşte în perioada solstiţiului de iarna iar în jurul lui se cântă minunatele colinde româneşti.
            Colindatul cu măsti încă nu se ştie cu precizie dacă a fost preluat prin intermediul romanilor, tracilor balcanici sau este autohton şi este răspândit pe întreg teritoriu românesc „Animalul reprezentat prin mască este o fiinţă numerală cu însuşiri sacre şi mai cu seamă cu eficienţă  deosebită în promovarea vegetaţiei, a sănătăţii, şi, în genere, a bunei stări”(O. Bârlea).
            Colindatul cu „Capra” are ca protagonist un flăcău care ştie să joace şi care îşi pune o mască împodobită  cu o oglinda în frunte cu mărgele cu flori. Împreuna cu alţi colindători merge din casă în casă şi urează gospodarilor împliniri în anul ce va veni.
            Textele colindelor cu sau fără măsti sunt fie religioase, fie sociale care asa cum susţin folcloriştii sunt mai numeroase  şi mai vechi.
            Universul colindelor cuprinde vaste teme şi motive. Unele de factură agrară, descriind gesturi magice de fertilitate a ogoarelor(pliguşorul), altele atrbuite animalelor etc. Sunt întâlnite de asemenea colinde care vorbesc despre boală (moarte) sau colinde în care se evocă viaţa pastorală unde se pot recunoaşte obiceiuri şi credinţe ale păstorilor.
            În varianta sa tradiţionala colindul, ca practică rituală cade în seama cetei de colindători care sunt îmbrăcaţi specific zonei unde se colindă şi au în recuzită lor diferite accesorii:pene, iederă, salcie sau nuiele de alun, zurgălăi, băte ornamentale.
            Revelionul are semnificaţia de înnoire a timpului calendaristic, moartea unui an(31 decembrie) si  renaşterea acestuia(1 ianuarie).
            În noaptea trecerii dintre ani se practicau şi în Gorj obiceiuri de aflatarea ursitei. Obiceiurile practicate cu acest prilej erau: vergelul, sânvăsâiul, număratul parilor, uitatul îin oglindă prin inel.
 În Gorj, venirea unui nou an era un prilej de urare prin colindarea cu pluguşoru, sorcova, buhaiul, irozii şi capra.
Pluguşorul este un obicei agrar şi se practică în după-amiaza ultimei zile a anului şi chiar in dimineaţa Sfântului Vasile de către copiii din sat. Ei umblau cu un plug, frumos ornamentat si recitau o oraţie cuprinzând aspectele esenţiale ale muncii in agricultură şi urmarind drumul pâinii: aratul, semanatul, seceratul, treieratul, măcinatul, coacerea pâinii iar la încheiere urau de sănătate.
Pocnitul din bice, clinchetul clopoţelului ,bătutul din tobe aveau menirea de a îndepărta spiritele malefice.
Cei care urau cu pluguşorul erau răsplatiţi cu colaci şi bani.
În prima zi a anului  copiii (semnul purităţii)umblau cu sorcova.La început copiii sorcoveau cu rămurele de pomi fructiferi sau trandafir puse la înmugurit în seara de Sfântul Andrei. Era în prima zi a anului un semn al vegetaţiei reînviate, iar prin analogie se face şi urarea „ Să trăiţi,/Să înfloriţi ca un măr/ca un păr/ca un fir de trandafir”. Sorcova este pastrată la loc de cinste, la icoană sau la oglindă până în anul următor.Copiii care sorcovesc primesc drept răsplată bani.
În întervalul dintre Crăciun şi Anul Nou se practica umblatul cu Steaua. Textul cuprindea o narare a naşterii Domnului Iisus. Urătorii purtau cu ei o stea confecţionată din lemn şi împodobită cu hârtie colorată lucitoare iar în mijlocul ei era icoana naşterii Domnului
Prima zi a anului, de Sf Vasile oamenii urmează exemplul Sfântului Vasile care era un Sfănt tănăr iubitor şi distractiv. În această zi are loc ridicatul la grindă al copiilor care au împlinit vărsta de un an, de către moaşă Acesta e ridicat la grindă de trei ori urăndu-i-se ani mulţi, sănătate , şi fericire. Evenimentul era urmat de petrecerea data în familie la care participau familiile moşilor şi nepoţilor. La masa de  Sfăntul Vasile sunt prezente măncaruri alese sarmale, piftii, cărnaţi,şi carne de porc, cozonac şi ţuică fiartă
Ajunul Bobotezei este ziua premergătoare unei alte sărbători de iarnă , pe care o aşteaptă românii , Boboteaza . În această zi de Ajun al Bobotezei  se ţine post, iar fetele pentru a afla ursitul ţineau  post negru . Ca şi în noaptea de Anului Nou se practicau diferite obiceiuri pentru aflarea ursitei Fetele puneau sare în opinca sau gheata din piciorul drept şi apoi o aşezau sub pernă .
Tot în Ajunul Bobbotezei preotul satului trecea pe la fiecare casa şi  o stropeau cu apă sfinţită.
Pe 6 ianuarie este sărbătorită Boboteaza ce are semnificaţia purificării apelo de forţele răului, prin  sfinţire Stropite cu apa sfintită fiinţele şi lucrurile sunt ferite de forţele malefice
La Bobotează oamenii se duceau la biserică să ia agheazmă(apă sfinţită)şi mergeau acasă unde îi aşteptau cei care n-au putut să meargă la biserică. Pe nemăncate aceştia gustau de trei ori din apa sfintită.
Agheazma rămasă era pusă într-o sticlă legată la icoană cu un buchet de busuioc. Cu această apă erau stropiti cei bolnavi dar şi aceeia care aveau nevoie de reuşită în viaţă
Pe 7 ianuarie ,gorjenii ţineau pe Sfăntul Ioan ca pe o mare sărbătoare În majoritatea satelor gorjene se făceau hore la care aveau prioritate să conducă hora aceia care purtau numele de Ion. Cu aceste hore care durau pănă noaptea tărziu se încheiau şi sărbătorile de iarnă.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu