Prof. Popovici Snejana,
Liceul Teoretic,,David Voniga”Giroc, Timis
Structura- Gradinita P.P. Chisoda
Probabil că
nimic altceva nu poate defini mai bine spiritul unui popor decât străvechile
sale tradiţii si obiceiuri. Călătorul vestic va fi surprins să descopere in
România un loc plin de legende, mituri si tradiţii păstrate de-a lungul
secolelor.
Definită
dinăuntrul ei, subiectiv, mitologia este o încercare globală de cunoaştere
absolută a universului, deci o filosofie incluzând demersul mistic şi o ştiinţă
generală excluzând experimentul, şi care se constituie în orice cultură
primitivă, operând cu mijloace magice şi manifestându-se prin adaptarea
concretă epică a abstracţiilor şi a fenomenelor superioare la situaţia
psihosocială dată, ca şi prin explicarea simbolică a acestora.
Iată câteva din frumuseţea tradiţiilor românesti ce se ţin la
sărbatorile calendaristice sau la momentele importante din viaţa românilor care
au rolul de-a ne îmbia cu farmecul lor.
Sfântul Andrei.Noaptea din ajunul Sf.Andrei este destinată unor obiceiuri,
poate antecreştine, care să asigure protecţie oamenilor, animalelor si
gospodăriilor. Tăranii români le-au pus sub oblăduirea acestui sfânt, tocmai pentru
că ele trebuie garantate de autoritatea si puterea sa.
Ajunul
Sf.Andrei este considerat unul dintre acele momente in care bariera dintre
văzut si nevăzut se ridică. Clipa cea mai prielnică pentru a obţine informatii
cu caracter de prospectare pentru anul care vine. De asemenea, "Andreiu'
cap de iarnă" cum ii spun bucovinenii, permite interferenţa planurilor
malefice cu cele benefice, lucrurile importante din existenţa oamenilor putând
fi întoarse de la matca lor firească. Se crede că in această noapte "umblă
strigoii" să fure "mâna vacilor", "minţile oamenilor"
si "rodul livezilor".
Împotriva
acestor primejdii, tăranul român foloseşte ca principal element apotropaic (de
apărare), usturoiul. În egala măsura, casa, grajdul, coteţele, uşile si
ferestrele acestora sunt unse cu usturoi pisat, menit să alunge pătrunderea
duhurilor rele la oameni si animale.
Sfântul Nicolae.Decembrie vine apoi cu sărbatoarea, atât de aşteptată de
copii, a Sfântului Nicolae. Caţi dintre noi nu au aşteptat cu înfrigurare dimineaţa
de 6 decembrie pentru a se uita dacă Moşu' a lăsat ceva in ghetele pregătite de
cu seară? Acest obicei al darurilor aduse de Moş Nicolae, s-a impămaâtenit mai
mult la oraş. Este posibil să fie un împrumut din ţările catolice, unde Moş Crăciun
este cel care pune daruri in ghete sau ciorapi anume pregătiti. Copiilor din
România li se poate intampla ca Moş Nicolae să aduca si câte o vărguţă (pentru
cei obraznici).
Rolul
de ocrotitor al familiei cu care a fost învestit de religia ortodoxă Sfantul
Nicolae îi dă dreptul să intervină in acest fel in educaţia copiilor.
Povestea
lui Moş Crăciun începe cu un bătrân numit Sfântul Nicolae, episcopul din Myra.
Se spune că el posedă puteri magice şi a murit in 340 a.H. şi a fost îngropat
in Myra.Târziu, in secolul XI, soldaţii religioşi din Italia au luat rămăşiţele
sfântului cu ei înapoi in Italia. Ei au construit o biserică in memoria lui, in
ari, un oraş port din sudul Italiei. Curând, pelerinii creştini din toată lumea
au venit să viziteze Biserica Sfantului Nicolae. Ei au luat legenda lui Moş
Nicolae in locurile lor natale. Legenda s-a răspândit in toata lumea şi a luat
caracteristicile fiecărei ţari.
Colindatul. Pentru cea mai aşteptată sărbătoare din decembrie,
Crăciunul, românii au apelat in egală măsura la tradiţie, ştiind să accepte si
obiceiuri mai recente.
Obiceiul
colindatului a înglobat in el nu numai cântec si gest ritual, ci si numeroase
mesaje si simboluri ale unei străvechi spiritualităti românesti. El s-a păstrat
asociindu-se cu celebrarea marelui eveniment creştin care este Naşterea Domnului
Iisus Hristos.
În
ajunul Crăciunului, pe înserat, în toate satele din ţara, incepe colindatul.
Copiii cu steaua vestesc Naşterea Domnului şi sunt primiti cu bucurie de
gazdele care îi răsplătesc cu mere, nuci si colaci.
Anul nou.Pentru cel mai important moment, trecerea in noul an, pregătirile se reiau. In săptămâna dintre Crăciun si Anul Nou, in toate satele cetele de flăcai se prepară pentru "urat", sistem complex de datini si obiceiuri. Pe înserat, in ajunul anului sunt aşteptaţi sa apară "Ursul", "Capra", "Bunghierii", "Caiutii", "Malanca", "Jienii", "Mascaţii" etc.
Anul nou.Pentru cel mai important moment, trecerea in noul an, pregătirile se reiau. In săptămâna dintre Crăciun si Anul Nou, in toate satele cetele de flăcai se prepară pentru "urat", sistem complex de datini si obiceiuri. Pe înserat, in ajunul anului sunt aşteptaţi sa apară "Ursul", "Capra", "Bunghierii", "Caiutii", "Malanca", "Jienii", "Mascaţii" etc.
Concretizarea
spectaculoasă a unor mituri antice legate de simbolistica animalelor, aceste
manifestări reprezinta o modalitate originala de exprimare a arhaicelor asociaţii
rituale dintre animale si cultul cvasiuniversal al soarelui.
Faptul
că aceste obiceiuri se practică la cumpăna dintre ani este justificat de
simbolistica zilei de 31 decembrie care in gândirea populară reprezintă data
morţii dar si a renaşterii ordinii cosmice. Structura ceremoniala a obiceiului
este in acelasi timp plină de forţă si vitalitate. Muzica si dansul remarcabile
prin virtuozitate si dinamism, măştile pline de expresivitate, alcătuiesc un
spectacol unic.
Când
se apropie miezul nopţii către noul an, ţăranii obişnuiesc să prevadă cum va fi
vremea în anul ce vine. Se folosesc de foile unei cepe mari pe care le desprind
și le asează în ordine, numindu-le după lunile anului. În fiecare din ele pun
putină sare. A doua zi, de Sfântul Vasile, cel ce dezleagă vrăjile si
făcăturile, ei vor verifica cât lichid a
lăsat sarea topită in fiecare foaie. Aşa vor şti (pentru că in mod misterios
cantităţile sunt diferite) dacă vor avea secetă sau ploaie si in ce lună anume.
BIBLIOGRAFIE
1.Mică enciclopedie de tradiţii
româneşti,Ion Ghinoiu, Ed.Enciclopedică, 2001
2. Sărbători şi obiceiuri , C.Brăiloiu,Ed. Enciclopedică, 2002
3.Obiceiuri şi tradiţii de Crăciun,
M.Mitroi, Ed. Autorul,2004
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu