Prof. înv. Primar: Ivanușcă Laura-Simona
În
fiecare an simțim cum cade binecuvântarea cerească peste noi toți fie că suntem
triști, veseli, buni, răi; chiar dacă unii nu conștientizeazăacest lucru. El “Hristos”
se naște în ieslea din Betleem an de an pentru a noastra mântuire, nu acel Moș
Crăciun comercial ne aduce bucurie, ci doar amagire, Hristos este adevarata
bucurie, Nașterea Sa o sărbătorim. Oameni haideți să-l întâmpinăm așa cum se
cuvine! Bucurați-vă!
Fără
obiceiuri și tradiții n-am fi existat ca popor, ele ne țin uniți; nu orice
popor “beneficiază” de așa frumoase obiceiuri, moștenite din străbuni, scoase
în evidență an de an.
Cuvântul
“Crăciun” vin din latinescul “Creatio” (creație sau naștere) și semnifică:
nașterea naturii sau nașterea lui Crăciun. Acest cuvânt “Crăciun” este cunoscut
și în limbile slave care au ajutat la formarea limbii române; originea acestui
cuvânt este româneasca.
“Moș
Crăciun” este cunoscut românilor încă de la formarea limbii române, el este înlocuit
de mitul unui cioban care a refuzat să o primească pe Fecioara Maria ca sănască
în staulul său pe însuși Mântuitorul lumii. Însă soția sa o primește pe Fecioră
în staulul oilor și îl naște pe Iisus, lucru pentru care Crăciun – soțul său,
îi taie mâinile. Soția îndurerată aleargă la Fecioara Maria și îi arată ce-I
facuse soțul necredincios, dar Fecioara Maria săvârșește o minune cu femeia
și-i lipește mâinile la loc, minune care-l face pe Crăciun să devină
credincios, și cu lacrimi amare cade în genunchi și își cere iertare de la
Fecioara Maria.
De
atunci “Moș Crăciun” este transfigurat în Sfânt, care aduce daruri tuturor în
seara Sfântă a Nașterii lui Iisus Hristos.
Creștinismul
este religia universal, al carei izvoare sunt Biblia și Sfanta tradiție.
Creștinismul este religia toleranței, a iubirii față de semeni, a păcii și a
iertării prin Jertfa Mântuitorului pe Cruce. Credința este condiția esențială
în mântuire, modul sau calea prin care noi primim harul divin.
Crăciunul
sau Nașterea Domnului – praznic împărătesc cu dată fixă, serbat de creștini la
25 decembrie în amintirea Nașterii după trup a lui Iisus Hristos. Ea face parte
din cele 12 Sărbători domnești (praznice împărătești) ale Bisericii bizantine, a treia mare sărbătoare
dupa cea de Paști și de Rusalii. În anumite țări unde creștinii sunt
majoritari, de asemenea este Sărbătoare legală și se prelungește în ziua următoare,
26 decembrie: a doua zi de Crăciun. De la debutul secolului al XX-lea Crăciunul
devine și o sărbătoare laică, celebrate atât de creștini cât și de
necredincioși, centru de greutate al celebrării deplasându-se de la
participarea în Biserică la ritualul spre aspectul familial al schimbului de
cadouri sau, pentru copii “darurilor de Moș Crăciun”.
Numele
de Cristian este semnificativ Crăciunului, el înseamnă creștin, adept a lui
Hristos – vine de la latinescul Christianus.
“Nașterea
Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii Lumina cunoștinței; ca întru
dânsa cei ce slujeau stelelor, de la stea s-au învăat să se închine Ție,
Soarele dreptății, și să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de Sus, Doamne,
slava Ție” (Troparul Nașterii Domnului – glas 4).
“Fecioara
astăzi pe Cel mai presus de ființă
naște, și pământul peștera Celui neapropiat aduce. Îngerii cu păstorii slăvesc
și magii cu steaua călătoresc. Că pentru noi S-a născut prunc tânăr, Dumnezeu
Cel mai înainte de veci” (condac, Glasul al 3-lea).
Iisus
Hristos S-a născut într-o iesle, umil, deși putea să aibă parte de o primire
regală; sărac, desi ale Lui sunt toate bogățiile. Îngerii I-au cântat, pastorii
I s-au închinat, magii au venit cu daruri: aur, smirnă, tămâie.
Pomul
de Crăciun ni-L simbolizeazăpe Hristos care este “Pomul Vieții” și noi nu putem
viețui dacă nu gustăm din acest Pom, dătător de viață; acest “Pom al Vieții”
adică Hristos Ne este dăruit prin Nașterea Sa. Luminile (beculețele aprinse în
brad) sunt un simbol pentru lumina duhovnicească, ce luminează pe oameni cu
venirea lui Hristos. Din punct de vedere spiritual ne naștem și noi odată cu
Hristos.
Fără
bardul de Crăciun nici nu ar exista “Crăciun”; în fiecare de an milioane de
brazi sunt sacrificați pe altarul plăcerii și pentru a nu fi sacrificul inutil,
brazii sunt împodobiți și iluminați.
Steaua
trebuie pusă în vârful bradului, ea reprezintă Sfanta Treime (lumina) în Noul
Testament. Mersul cu steaua are o mare însemnătate în ziua de 25 decembrie -
care este cea mai lungă noapte a anului.
Bradul
se cumpără la 24 decembrie și se păstrază până la 6 ianuarie când se arde în cămin
(unde se poate) sau se aruncă.În trecut, bradul se ilumina cu lumânări, dar ele
au fost înlocuite cu ghirlande electrice.
Sărbătoarea
Crăciunului este prilej de întâlnire a rudelor și prietenilor.
Tot
cerul s-a bucurat pentru că prin Nașterea Sa a venit mântuirea pe pământ...
Odată cu El a adus și viața, iubirea, bucuria, pacea, binecuvântarea. Iisus
Hristos este cel mai frumos și prețios Dar pe care Tatăl cel Ceresc ni L-a
oferit.
Betleem
sau Efrata înseamnă “casa pâinii”. Si nu întâmplător are aceasta tâlcuire.
Postul de 40 de zile rânduit de Sfânta noastră Biserică, vrea ca cel ce dorește
în aceste zile să găsească pe Hristos, să meargă la Betleemul cel tainic, să se
apropie de altar, unde este Casa Pâinii vieții – pentru a ne mărturisi și a
primi Sfânta Împărtașanie. Doar așa ne facem părtași la bucuria și pacea
cântată de corurile îngerești deasupra staulului din Betleem.
Să-L
așteptăm cu inima deschisă și bună și să-L chemăm cu dor.
Crăciunul
este Sarbatoarea bucuriei; el este Darul făcut de Dumnezeu lumii întregi, “Dar”
care ne cheamă să răspundem și noi cu darul iubirii noastre față de lumea
întraga și Dumnezeu. Colindele trebuie să răsune peste tot, vestind tuturor
marea bucurie.
Colindatul
este o reînnoire a chemării fiecarui creștin de a fi apostol a lui Hristos în
lume, de a-L primi, dar și de a-L vesti celorlalți pe Mântuitorul.
Obiceiul
de a merge la fiecare casă și de a vesti prin colind Nașterea Pruncului Ceresc
se păstrează în viața românilor, în modul specific în care ei serbează
apropierea Crăciunului. Colindatul este o sărbătoare a comunității, a copiilor
și tinerilor care colindă, precum și a celor ce primesc colindătorii și răsplătesc
cu daruri osteneala lor.
Majoritatea
colindelor au în central lor persoana Mântuitorului nostru Iisus Hristos; iar
altele pe Maica Domnului. Colindele descriu mai ales Întruparea și Nașterea Mântuitorului
cea mai presus de minte, pe care o exprimă în mod simplu, cu sentimentul
trăirii unui mare adevăr de credinta: FIUL LUI DUMNEZEU S-A NĂSCUT.
Poporul
român a păstrat un sens adânc a călătoriei spre Betleem, a magilor de la
Răsărit și al închinării păstorilor, transpunându-le într-unul dintre cele mai
frumoase obiceiuri, acele al colindatului. Mergând din casa în casă pentru a-L
vesti pe Hristos, colindătorii devin apostoli, martorii împlinirii făgăduinței
trimiterii lui Mesia în lume, spre mântuirea întregii omeniri.
De
Crăciun, colindele vestitoare ale Nașterii Domnului aduc PACE, DRAGOSTE ȘI
SENINĂTATE, steaua călăuzindu-ne spre Betleem-ul sufletelor noastre pentru a-I
aduce, precum magii, daruri neprețuite, daruri
nepieritoare.
Bibliografie
“Buna menajera” – Steriady
Ecaterina, Typographia Otto Bielig, Galati, 1871
Dictionar
de cultura religioasa – Camelia Apopei, Mariana – Liliana Mujdei, Iasi, Casa
Editoriala Regina, 2008
Dictionar
onomastic – pr. Valentin Puscasu – Editura Lidana, Suceava, 2014
Retete
de post si Sarbatori crestine – Maria Cristea Soimu, Editura Ametist’92
Revista
“Biserica din sufletul copilului” nr.3
decembrie 2006, nr. 31 decembrie 2013, nr. 35 decembrie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu