Crăciunul în clasa noastră



Prof.înv. primar Tudor Roxana Daniela,
Școala Gimnazială Anton Pann, Rm Vâlcea

În societatea contemporană problematica educaţiei dobândeşte noi conotaţii.Astfel, eficienţa educaţiei depinde de gradul în care se pregăteşte copilul pentru participarea la dezvoltarea de sine şi de măsura în care reuşeşte să pună bazele formării personalităţii copiilor sub aspect psihointelectual, fizic şi socioafectiv, pentru o cât mai uşoara integrare socială.
Complexitatea finalităţilor educaţionale impune îmbinarea activităţilor curriculare cu cele extracurriculare, iar parteneriatul educaţional, ca set de intervenţie complementară, apare ca o necesitate.
Noi, cadrele didactice, tebuie să nu uităm că a nu  profita  de  aportul  formativ- educativ al activităţilor  în  parteneriat, înseamnă  a  refuza  dreptul  copiilor  de  a  învăţa  să  comunice  deschis, de  a  avea  puterea  să  recunoască atunci  când  au  nevoie  de  ajutor, pentru  a-l  cere  fără  rezerve, înseamnă a-i  lipsi  de  capacitatea  de  a  fi  toleranţi, însuşire  necesară în  societatea  noastră.
Prin urmare, toți elevii din colectivul clasei noastr au participt cu interes şi plăcere la proiectele de parteneriat în care fiecare a contribuit,  atât   la propria formare,cât  şi  la  procesul  de  învăţare colectiv.
Porind de la premisa că activităţii le extracurriculare contribuie la gândirea şi completarea procesului de învăţare, la dezvoltarea înclinaţiilor şi aptitudinilor elevilor, la organizarea raţională şi plăcută a timpului lor liber am organizat o activitate deosebită intitulată În așteptarea Moșului. Având un caracter atractiv, copiii  au participat într-o atmosferă relaxantă, cu însufleţire şi dăruire.
După cum se ştie, potenţialul larg al activităţilor extracurriculare este generator de căutări şi soluţii variate. Succesul este garantat dacă ai încredere în imaginaţia, bucuria şi în dragostea din sufletul copiilor, dar să îi laşi pe ei să te conducă spre acţiuni frumoase şi valoroase. Scopul acestor activităţi  este dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, cultivarea interesului pentru activităţi socio-culturale, facilitarea integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară în ansamblul ei, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale. Activităţile extraşcolare se desfăşoară într-un cadru nonformal, ce permite elevilor cu dificultăţi de afirmare în mediul şcolar să reducă nivelul anxietăţii şi să-şi maximizeze potenţialul intelectual.
            Activitatea În așteptarea Moșuluis-a desfășurat în sala de clasă care a fost amenajată pentru sărbătoare,cu bradul împodobit, iar lângă brad, o masă cu lumânări aprinse.Lângă masă, o familie, formată din 4 elevi (mama, tata şi 2 copii), îmbrăcaţi în costume populare, aşteaptau colindătorii. Atmosfera de sărbătoare a fost completată de colindul Afară ninge liniştit, interpretat de o fetiță.
Ceilalţi şcolari aşteaptau afară, la ușă, până au fost poftiţi de gazdă înăuntru.Serbareaa început în momentul în care elevul-prezentator avestit marea sărbătoare:
,,Dintretoatecâtesunt
Sărbătoripe-acestpământ ,
Nu e altamaifrumoasă
DecâtCrăciunulcelSfânt.

Noi am pregătitcolinde
Şi din suflet le cântăm,
Bucuriişisănătate
Noi din sufletvăurăm.



 
Text Box: Poezii am pregătit
Şilângabradu-mpodobit
Noifrumos le-omrecita
Cântecelevomcânta.

Mai avemşi-altesurprize;
Vălăsămsă le aflaţi;
Suscortina! Deci, fiţigata
Casă ne aplaudaţi!”
 











Rând pe rând, elevii și-au spus rolurile și i-au mulțumit Moșului pentru bunătatea de care dă dovadă în fiecare an. Au cântat colinde și cântece specifice, din dragostea pe care o poartă fiecare pentru tradițiile și obiceiurile pe care românii le respectă în preajma sărbătorilor de iarna.Programul artistic a fost diversificat, din care nu au lipsit nici dansurile pregătite cu emoție pentru acest eveniment.
Ceea ce se cuvine să facem mai departe este să folosim în activitatea noastră activităţi care să fie centrate pe elevi, în acţiunea lui individuală, dar şi în cooperare cu echipa; profesorul jucând rolul de instructor, ghid, îndrumătorul care acompaniază, mentor, sfătuitor, consultant, transmiţător de cunoştinţe, cel care face lucrurile posibile, formator, supraveghetor, diriginte, coordonator, cercetător critic, broker de cunoştinţe, model, facilitator, colaborator. (Jedeskog, G., Teachers and ICT, lucrareprezentată la ISATT, 1999, Dublin)


Bibliografie:

1.      Cernea, Maria, Contribuţiaactivităţilorextracurriculare la optimizareaprocesului de învăţământ, înÎnvăţământulprimarnr. 1 / 2000, Ed. Discipol, Bucureşti
2.      Cosmovici, Andrei, Iacob,Luminița, Psihologie şcolară, Editura Polirom, 1998
3.      Jedeskog, G., Teachers and ICT, lucrareprezentată la ISATT, 1999, Dublin
4.      Oprea, Raluca, Culegere de textepentruserbărișcolare, editura Sf. IerarhNicolae, 2010



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu