Prof.înv.
primar Tudor Roxana Daniela,
Școala
Gimnazială Anton Pann, Rm Vâlcea
În societatea
contemporană problematica educaţiei dobândeşte noi conotaţii.Astfel, eficienţa
educaţiei depinde de gradul în care se pregăteşte copilul pentru participarea
la dezvoltarea de sine şi de măsura în care reuşeşte să pună bazele formării
personalităţii copiilor sub aspect psihointelectual, fizic şi socioafectiv,
pentru o cât mai uşoara integrare socială.
Complexitatea
finalităţilor educaţionale impune îmbinarea activităţilor curriculare cu cele
extracurriculare, iar parteneriatul educaţional, ca set
de intervenţie complementară, apare ca o necesitate.
Noi,
cadrele didactice, tebuie să nu uităm că a nu
profita de aportul
formativ- educativ al activităţilor
în parteneriat, înseamnă a
refuza dreptul copiilor
de a învăţa
să comunice deschis, de
a avea puterea
să recunoască atunci când
au nevoie de
ajutor, pentru a-l cere
fără rezerve, înseamnă a-i lipsi
de capacitatea de
a fi toleranţi, însuşire necesară în
societatea noastră.
Prin
urmare, toți elevii din colectivul clasei noastr au participt cu interes şi plăcere
la proiectele de parteneriat în care fiecare a contribuit, atât
la propria formare,cât şi la
procesul de învăţare colectiv.

După cum se ştie, potenţialul larg al
activităţilor extracurriculare este generator de căutări şi soluţii variate.
Succesul este garantat dacă ai încredere în imaginaţia, bucuria şi în dragostea
din sufletul copiilor, dar să îi laşi pe ei să te conducă spre acţiuni frumoase
şi valoroase. Scopul acestor activităţi este dezvoltarea unor aptitudini speciale,
antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut,
cultivarea interesului pentru activităţi socio-culturale, facilitarea
integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară în
ansamblul ei, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu
atitudinile caracteriale. Activităţile extraşcolare se desfăşoară într-un cadru
nonformal, ce permite elevilor cu dificultăţi de afirmare în mediul şcolar să
reducă nivelul anxietăţii şi să-şi maximizeze potenţialul intelectual.
Activitatea
În așteptarea Moșuluis-a desfășurat
în sala de clasă care a fost amenajată pentru sărbătoare,cu bradul împodobit,
iar lângă brad, o masă cu lumânări aprinse.Lângă masă, o familie, formată din 4
elevi (mama, tata şi 2 copii), îmbrăcaţi în costume populare, aşteaptau
colindătorii. Atmosfera de sărbătoare a fost completată de colindul Afară ninge liniştit, interpretat de o
fetiță.
Ceilalţi şcolari aşteaptau afară, la ușă,
până au fost poftiţi de gazdă înăuntru.Serbareaa început în momentul în care
elevul-prezentator avestit marea sărbătoare:
|
|||
![]() |
|||
Rând pe rând, elevii și-au spus rolurile și i-au
mulțumit Moșului pentru bunătatea de care dă dovadă în fiecare an. Au cântat
colinde și cântece specifice, din dragostea pe care o poartă fiecare pentru
tradițiile și obiceiurile pe care românii le respectă în preajma sărbătorilor
de iarna.Programul artistic a fost diversificat, din care nu au lipsit nici dansurile
pregătite cu emoție pentru acest eveniment.

Ceea ce se cuvine să facem mai departe este să folosim în
activitatea noastră activităţi care să fie centrate pe elevi, în acţiunea lui
individuală, dar şi în cooperare cu echipa; profesorul jucând rolul de
instructor, ghid, îndrumătorul care acompaniază, mentor, sfătuitor, consultant,
transmiţător de cunoştinţe, cel care face lucrurile posibile, formator,
supraveghetor, diriginte, coordonator, cercetător critic, broker de cunoştinţe,
model, facilitator, colaborator. (Jedeskog,
G., Teachers and ICT, lucrareprezentată
la ISATT, 1999, Dublin)
Bibliografie:
1. Cernea, Maria, Contribuţiaactivităţilorextracurriculare la
optimizareaprocesului de învăţământ, înÎnvăţământulprimarnr. 1 / 2000, Ed.
Discipol, Bucureşti
2.
Cosmovici, Andrei, Iacob,Luminița, Psihologie şcolară, Editura Polirom,
1998
3. Jedeskog, G., Teachers and ICT, lucrareprezentată la
ISATT, 1999, Dublin
4.
Oprea,
Raluca, Culegere de
textepentruserbărișcolare, editura Sf. IerarhNicolae, 2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu