Colinda românească sub aspectul oralității tradiției populare

 



Autor:prof. inv.primar Nedelcu Oana-Mălina
                                                        Școala Gimnazială Amaru,jud.Buzău
                      În tradiția poeziei populare românești, colinda reprezintă categoria cea mai masivă și mai diversificată de texte ceremoniale. Cunoașterea colindei justifică și în același timp depășește interesul etnografic.Capitol de seamă al mitologiei și mărturie a unor tradiții culturale statornice, colinda se impune deopotrivă atenției ca tezaur de limbă și ca preambul strălucit al poeziei scrise românești. Colinda poate fi apropiată de cântecele occidentale de Crăciun doar în privința prilejului execuției și cu totul incidental sub raportul unor tangențe tematice, aceasta perpetuând pe calea oralității vechi tradiții populare. Tradiția este ,,ceea ce într-o societate și in special într-o religie se transmite în mod viu, fie prin cuvânt, fie prin scris, fie prin mod de acționa. (Andre Lalande). Avem deci tradiția orală, tradiția scrisă și practica tradițională(obiceiuri și datini). Prima și a treia sunt de natură populară, iar cea de-a doua aparține în special culturii de un nivel mai ridicat. Tradiția, în sensul larg al cuvântului, este un fenomen uman, care a apărut cu omul însuși, dar despre ea, ca noțiune și teorie, a început să se discute destul de târziu, în secolul al XIX-lea,după revoluția burghezo-democratică de la 1789. Atunci a apărut ideea de tradiționalism, in opoziție cu raționalismul, care socotește că adevărul în general, poate fi cunoscut prin rațiune. În ambele sensuri-și de la popular la cult și invers,în ambele este vorba de aceeași esență umană, iar diferența fiind mai mult de grad de dezvoltare. Tradiția este în mare măsură un proces spontan, dar nu la formarea lui, întrucât spontaneitatea provine din complexitatea vieții sociale , a vieții populare mai ales, iar pe măsură ce aceasta se organizează sub forma obiceiurilor, se trasformă și ea într-un proces mai conștient, mai rațional. Aceasta realizează legătura prezentului cu trecutul și viitorul și reprezintă baza solidității social-istorice a umanității. Perpetuarea tradiției trebuie să reprezinte un lucru la fel de firesc ca respirația,vorbirea, munca, întrucât ea a apărut o data cu națiunea însăși,nefiind o invenție sau o superstiție ocazională.Strâns legată de noțiunea de tradiție este aceea de folclor.Folclorul este conceput ca un aspect sau ca o ramură a tradiției populare, el având o trăsătură pregnantă:sincretismul său pe ansamblu. De aceea de exemplu, doina este și poezie și cântec, iar ambele sunt implicate frecvent în dansul popular.Oralitatea folclorului,strânsa sa legătură cu operele folclorice, îmbinarea versurilor cu dansul și cu strigăturile ne demonstrează cu deosebire valența educativă a acestuia.Copilăria omenirii, fantezia și rațiunea au dat naștere la mituri și magie, dar ca elemente experimentale și logice.Din păcate multe din tradiţiile noastre se pierd sau se amestecă cu tradiţiile din alte ţărişi oricât de frumoase ar fi colindele englezeşti sau filmele americane cu happy -end, din când în când e frumos să ne amintim şi de  obiceiurile noastre vechi, care ne reprezintă de fapt.În tradiția poeziei populare românești , ,,colinda,, reprezintă cea mai masivă și mai diversificată de texte ceremoniale. Asupra colindei au ajuns până la noi doar mărturii sporadice. Datorăm luptei bisericii împotriva vechilor practici ,,păgâne” un document datând din anul 1647, memorialul pastorului Andreas Mathesius din Cergăul mic,județul Alba. Pastorul cuprinde obiceiul colindei ca o practică înrădăcinată: ,,Ei arată că din părinți și strămoși au obieceiul să colinde în noaptea de Crăciun. Trebuie făcută precizarea că terminologia aplicată colindei se diferențiază regional. Termenul transilvănean dominant care s-a adoptat și de către folcloristică este cel de colindă, care se mai întâlnește încorporat doar refrenului și în Zărand, Munții Apuseni, ba chiar și în județul Sibiu. I. Cocișiu si O. Bîrlea semnalează prezența termenului colindră pe valea Buii (Mihăileni, Șalcău, Ștenea) și în Săliștea Sibiului. Termenul colind cunoaște o mare răspândire în Muntenia și Dobrogea. Țara Loviștei folosește pe alocuri termenul colindec, variantă locală formată prin sufixarea muntenescului colind. Se poate afirma că textul colindei s-a menținut ,într-o anumită măsură ,mai coerent decât obiceiul , care în stadiul contemporan a suferit mutații sensibile și parțial s-a dezagregat.
Colindatul tradițional comportă aplicarea unor prescripții și permite cu intermitență stabilirea unor conexiuni cu reprezentări și credințe deduse dintr-o axiologie cunoscută.Prescripțiile menționate au în vedere relațiile dintre agenții și destinatarii ceremonialului, precum și desfășurarea acestuia. Aceste lucruri de pot observa în special o dată cu intrarea în sărbătorile de iarnă, care se face odată cu Ignatul, pe 20 decembrie. Începând de la Ignat şi până la Crăciun, tinerii umblă cu țurca, capra sau brezaia - o mască cu cap de animal, mai ales de barză.Primii care pornesc cu colindatul, în dimineaţa de Ajun, sunt copiii şi tinerii. Aceştia sunt primiţi de creştini cu mere, nuci, covrigi şi cu turte numite "Scutecelele lui Hristos".Se spune că pentru a ne scăpa de păcate, Dumnezeu a lăsat colindele, ca în fiecare an la Crăciun numele cel sfânt al Domnului să vină la urechile oamenilor şi să nu fie tentaţi să facă lucruri rele. Potrivit tradiţiei, atunci când colindele nu se vor mai auzi pe pământ, vor ieşi diavolii şi lumea va încăpea pe mâna lor.În preziua de Ajun, după miezul nopţii, între 23-24 decembrie, oamenii fac Masa de Ajun, o masă festivă pentru sufletele morţilor, însă doar cu alimente de post, iar primirea preotului era un act de mare ceremonialitate, el trebuia să binecuvânteze masa şi să guste din fiecare fel de mâncare. Colindele se cântă și în noaptea de  Ajun, fiind sărbătoarea de sfârşit de an patronată de Moş Ajun, stăpânul timpului, deţinătorul puterii anului ce vin.
Sub influenţacreştinismului, a decăzut ca importanţă o dată cu apariţia lui Moş Crăciun, care este identificat mai mult cu sărbătoarea religioasă. Moş Ajun şiMoş Crăciun apar întotdeauna cu bărbile albe de zăpadă şi sunt extrem de bătrâni, întrucât vin din vremuri de mult uitate. Cei doi seamănă ca picăturile apă, sunt buni şi darnici, cutreieră toată lumea şi fac cadouri, mai ales copiilor. Moş Ajun dăruieşte nuci, pere, covrigi, colaci, colindeţi, plăcinte, prăjituri, bomboane şi tot felul de dulciuri, iar Moş Crăciun aduce haine, încălţăminte, jucării, şi cărnuri de purcel. Conform tradiţiei, Maica Domnului, fiind pe cale să nască, cere adăpost lui Moş Ajun. Acesta, motivând că e un om sărac, o refuză, îndrumând-o spre fratele său mai bogat, Moş Crăciun. Moş Crăciun era stăpânul staulului unde au stat Iosif şi Maria când s-a născut Iisus. Moş Ajun păzea noaptea vitele şi a mers de i-a spus lui Crăciun că Maria stă să nască. Moş Crăciun a trimis-o astfel pe nevasta sa să o moşească pe Maria. După naştere, el l-a aşezat pe Iisus sub un măr şi a început să culeagă fructe pe care le azvârlea de bucurie la toţi copiii care treceau pe acolo. De aici, şi obiceiul ca Moş Crăciun să vina cu daruri la copilaşi. Tot în seara de 23 spre 24, după miezul nopţiişi până la ziuă, copiii obişnuiesc să meargă cu colinda, cu Moş Ajunul, Bună dimineaţa la Moş Ajun şiNeaţaluş. Ei strigă pe la ferestre „Bună dimineaţa la Moş Ajun, ne daţi ori nu de daţi” şi primesc covrigi, mere, nuci sau colindeţe. Mâncarea primită de copii în această noapte se dă vacilor spre a făta viţeimulţi - cât de mulţi sunt şipiţărăii. De la acest nume această datină a umblatului se numeşte "în piţărai", iar ajunul Crăciunului mai poartă şi numele de "ziua de piţărăi".În Bucovina există credinţa că nu este bine să ai lucruri împrumutate pe durata sărbătorilor de iarnă. De aceea, în preajma Crăciunului, se recuperează sau se restituie lucrurile împrumutate. În ziua de Ajun, femeile ies în livadă cu mâinile pline de aluat şi ating fiecare pom spunând: : "cum sunt mâinile mele pline cu aluat, aşa să fie pomii încărcaţi cu rod la anul". În Moldova, nu se dă nimic din casă în ziua de Ajun, nici gunoiul nu se aruncă din casă şi nu se împrumută nimic. Începând cu prima zi de Crăciun şi până la Bobotează, copiii umblă cu steaua, ei numindu-se colindători sau crai, pe cap având coroane de hârtie colorată. Tot acum are loc şiVicleimul sau Irozii, când tinerii pun în scenă naşterea lui Hristos. Vicliemul" sau "Irozii" este datină prin care tinerii reprezintă la Crăciun naşterea lui lisus Hristos, şiretenia lui Irod, care a poruncit uciderea pruncilor, de a afla Pruncul şi adesea înfruntarea necredinţei, personificate printr-un copil sau printr-un cioban.Nelipsit la Crăciun din casele noastre, bradul deţine de fapt în cultura populară românească funcţii funerare: este fie substitutului miresei sau mirelui, în cazul morţii unui tânăr necăsătorit, fie dubletul vegetal al defunctului. Bradul împodobit mai este folosit la nunţi, şiprecede venirea alaiului mirelui la casa miresei. În dimineaţa de Crăciun e bine să ne spălăm cu apă curată, luată dintr-un izvor sau fântână în care punem o monedă de argint, pentru că tot anul să fim curaţi ca argintul, feriţi de boli şi plin de bani. După Crăciun să nu mai fie lăsaţi copiii să mai zică colindatul, că fac bube. Se crede că la miezul nopţii, înspre Crăciun, apa se preface în vin, iar dobitoacele vorbesc.
 Se observă că materialul colindelor și tradițiilor este unul complex, însă putem spune că au un numitor comun:inspirațiamagico-religioasă.Toate colindele constituie în mod egal tezaurul cetelor de copii, de feciori și fete,pe lângă muzica, dansurile,costumele,măștile și alte accesorii folosite cu ocazia colindatului.Textele colindelor reprezintă un sistem de comunicare care permite stabilirea unor conexiuni cu reprezentări și credințe, deduse dintr-o axiologie colectivă.
Relațiile și atitudinile poporului, față de orice orânduire de clasă se observă în tradițiile pe care le respectă și le promovează,întrucât folclorul are o puternică latură educativă.Poporul însuși, ca mod de existență umană ,a existat mereu.Nu indivizii,nici chiar popoarele în general, ci omul ca speță cu totul deosebită față de celelalte viețuitoare,singurul care posedă un lucru deosebit de prețios,în evoluția vieții:cultura. Este evident că perpetuarea obiceiurilor și tradițiilor are un pronunțat caracter formativ, ,,întrucât educația ia aici o semnificație specială, pe care trebuie să o înțelegem bine, dacă vrem să apreciem rolul său în determinarea modului de viață al unui popor.”(Durkheim)




Bibliografie:
1. Colinda românească, Monica Brătulescu, ed. Minerva,București,1981
2.Pedagogieșifolclor, Stanciu Stoian, PetreAlexandru , ed. Didacticăși Pedagogică,București,1978

3. Folclorul de iarnă, ziorileșipoeziapăstorească, Octavian Buhociu,ed. Minerva, 1979

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu