UNITATEA
SCOLARA:SCOALA GIMNAZIALA NR.12,BOTOSANI GRADINITA CU PP.NR 15,BOTOSANI EDUCATOARE
PINTILIE ELENA MIHAELA
“Fără obiceiurile şi tradiţiile noastre, fără portul şi limba noastră, nu
am putea să ne numim români.”
Cu ocazia sărbătorilor de iarnă, în fiecare colţ din ţară reînvie datini şi
obiceiuri frumoase care-i unesc pe oameni. Cu această ocazie se fac urări de
belşug, sănătate, bucurie, hărnicie. Crăciunul este sărbătoarea Naşterii lui
Iisus Hristos, care ţine 3 zile şi aduce în casele creştinilor obiceiuri şi
tradiţii. Sărbătorile de iarnă au începuturi străvechi,
diferite. Ele reinvie după mulţi ani de uitare în forme nepătate de modernism
vremea când, case care respectau datina isi faceau o placere si o petrecere din
primirea colindatorilor.
Moş Nicolae este aşteptat în
noaptea de 5-6 decembrie. Acesta a fost un episcop care, după moarte devine un
sfânt. El este protectorul
pompierilor,marinarilor,tinerilor,copiilor,recoltelor.
Se
povesteşte că odată un tată necăjit era nevoit să-şi vândă copiii ca să-şi
salveze familia. Sfântul Nicolae l-a ajutat aruncându-i trei pungi cu galbeni
,pe geam, în casă. Una din pungi s-a oprit într-o gheată. Astfel s-a născut
obiceiul de a se pune ghete la uşă de Moş Neculae. Se spune că sfântul
căşătoreşte pe un măgăruş încărcat cu doi saci mari: unul cu dulciurişi
jucării, altul cu nuiele. Darurile sunt pentru copiii care se roaga,invata bine
si sunt cuminti,iar nuielele pentru copiii rai,
neascultători şi leneşi.
Oamenii se
pregătesc de întâmpinare Crăciunului prin curăţenie în gospodărie şi ţin post.
Moş Ajunul, 23-24 decembrie,
este o sărbătoare îndrăgită de copii. Aceştia merg din casă în casă cu un
săculeţ şi un beţişor numit colindă şi capătă colindeţe, adică mere, nuci,
colaci, covrigi, bani, după ce au cântat „Bună dimineaţa la Moş Ajun”.
Crăciunul mai este
numit şi sărbătoarea familiei, este sărbătoarea când toţi se reunesc părinţi
,copiii nepoţi îşi fac daruri,se bucură de momentele şi atmosfera din jurul
mesei,cu credintă ca prin cinstirea cum se cuvine a sărbătorii vom avea un am
mai bun si mai bogat.La sate sunt pastrate mai bine tradiţiile si obiceiurile
specifice acestei sărbători.Repertoriul tradiţional al obiceiurilor şi
tradiţiilor româneşti cuprinde pe lângă colindele propriu-zise - cântece de
stea, vicleimul, pluguşorul, sorcova, vasilica, jocuri cu măşti (ţurca, cerbul,
brezaia), teatrul popular, dansuri (căluţii, căluşerii) - şi o seamă de datini,
practici, superstiţii, ziceri, sfaturi cu originea în credinţe şi mituri
străvechi sau creştine. Dintre acestea, care exprimă înţelepciunea populară,
realul sau fantasticul, esenţe ale bogăţiei noastre spirituale, redăm câteva
specifice diferitelor zone ale ţării.Pe 20 decembrie in calendarul ortodox se
sarbatoreste ziua Sfantului Ignat. In aceasta zi datina randuieste sa fie taiat
porcul de Craciun. Pentru ca taranii cred ca un porc neinjunghiat in aceasta zi
nu se mai ingrasa pentru ca isi viseaza cutitul. Nerespectarea acestui obicei poate
provoca, dupa unii, incidente neplacute. In mod evident, si acest obicei
pastreaza elemente de ritual pagan (in Egiptul Antic si in Grecia Antica porcul
era sacrificat in cinstea unor zeitati. În Bucovina, în Ajunul Crăciunului se
pun pe masă un colac şi un pahar de apă, deoarece se crede că sufletele celor
răposaţi vin în această noapte pe la casele lor, gustă din colac şi-şi udă gura
cu apă.
Impodobirea bradului
Impodobirea bradului
Pomul de
Craciun,asa cum il cunoastem noi astazi,decorat cu globuri in care se reflecta
lumina scantaietoare a lumanarilor sau a instalatiei electrice,nu a fost din
totdeauna impodobit astfel.Desi in Europa originea sa precrestina nu mai e
contestata de nimeni,parerile raman totusi impartite:unii vad in el o
reprezentare a ,,arborelui lumii’’,altii il considera o referire directa la
,,arborele Paradisului’’,ipodobit cu mere de un rosu aprins,care amintesc de
pacatele comise de primii oameni,inaintea de alungarea lor din Rai.Pana in sec.
al 15-lea,crengutele verzi cu care erau impodobite casele cu ocazia
Craciunului,ca si darurile care le faceau oamenii unii altora,erau condiderate
traditii pagane. Dar nu peste multa vreme in locul acestora va fi folosit un
arbore intreg.Conform documentelor,in 1605,la Strasbourg a fost inaltat primul
pom de Craciun,intr-o piata publica. Nu avea inca lumanari si era impodobit cu
mere rosii.In 1611,la Breslau,ducesa Dorothea Sybille von Schlesien impodobeste
primul brad asa cum il cunoastem noi astazi. Dupa 1878,decoratiunile(globurile)
de Craciun din sticla argintata de Turingia au tot mai mult succes,asa ca
aceasta traditie pur germana va cuceri intraga lume,fiind adoptata
pretutindeni, fie ca este vorba despre tari din Asia,africa,America de Nord si
de Sud sau Australia.La sfarsitul sec. al 19-lea,in saloanele
germane,sarbatoarea era de neconceput fara pomul de Craciun,impodobit si
scanteietor.In 1776,prin intermediul soldatilor germani care participau
alaturi de englezi la razboiul de independenta,traditia pomului de Craciun
ajunge si in Statele Unite,iar in 1880 ,,cucereste’’si Casa Alba.
Anul Nou
Pentru cel mai
important moment, trecerea in noul an, pregatirile se reiau. In saptamâna
dintre Craciun si Anul Nou, in toate satele cetele de flacai se prepara pentru
"urat", sistem complex de datini si obiceiuri. Pe inserat, in ajunul
anului sunt asteptati sa apara "Ursul", "Capra",
"Bunghierii", "Caiutii", "Malanca",
"Jienii", "Mascatii" etc.
Concretizarea
spectaculoasa a unor mituri antice legate de simbolistica animalelor, aceste
manifestari reprezinta o modalitate originala de exprimare a arhaicelor
asociatii rituale dintre animale si cultul cvasiuniversal al soarelui. Exista
si un cuvânt generic pentru aceste obiceiuri: "mascatii". Recuzita,
mastile, costumele sunt pregatite din vreme. Mai ales mastile sunt cele care
vorbesc cel mai mult despre imaginatia si umorul sateanului român. Anume
mesteri s-au specializat in confectionarea lor, ele devenind cu timpul
adevarate podoabe de arta populara.
Faptul ca
aceste obiceiuri se practica la cumpana dintre ani este justificat de
simbolistica zilei de 31 decembrie care in gândirea populara reprezinta data
mortii dar si a renasterii ordinii cosmice. Structura ceremoniala a obiceiului
este in acelasi timp plina de forta si vitalitate. Muzica si dansul remarcabile
prin virtuozitate si dinamism, mastile pline de expresivitate, alcatuiesc un
spectacol unic.
In diferite
zone ale tarii, costumatia, interpretarea pot fi diferite, dar obiceiul este in
esenta acelasi. Daca acest fel de manifestare ne duce cu gândul la arhaice
practici magice de alungare a maleficului, "Plugusorul", alt obicei,
este strâns legat de mitul fertilitatii. Vorbe frumoase, de prosperitate si
belsug sunt adresate de cetele care vin cu "Plugusorul", fiecarei
gospodarii. Ca o incantatie magica, textul urarii se transmite din tata in fiu
si nu exista român sa nu-l cunoasca.
Tot ajunul
anului nou prilejuieste practicarea anumitor acte misterioase, care incearca sa
prospecteze viitorul. Iata unul dintre obiceiuri: "Vergelul". Este un
prilej de sarbatoare la care participa mai ales tinerii necasatoriti si
parintii acestora. Cei care fac "Vergelul" doresc sa afle ce le
rezerva noul an, mai ales daca si cu cine se vor casatori. In casa unei gazde,
anuntati din vreme de "colceri" sau "chiematori" se aduna
toti cei interesati. Intr-un cazanel cu apa, cei ce doresc sa-si cunoasca
viitorul arunca un obiect personal (inel, margea, pieptene, ban, cutit etc.).
Personajul cel mai de seama este "Vergelatorul". El urmeaza sa
"prooroceasca viitorul", sa-si potriveasca vorbele si sa stârneasca
hazul... Ajutându-se de doua vergele de la razboiul de tesut, acesta bate in
marginea cazanelului, intonând o incantatie. Obiect dupa obiect este scos din
apa la cererea participantilor. Talmacirea sensului obiectului este simpla: inel
- nunta, ban - bogatie, pieptene - barbat coltos, cutit - cearta, piatra -
casatorie amânata etc. Dupa ce toate raspunsurile au fost date, cu totii,
tristi sau plini de speranta, se aduna in jurul cazanelului din care apa a fost
inlocuita cu vin si petrecerea incepe.
Când se
apropie miezul noptii catre noul an, taranii obisnuiesc sa prevada cum va fi
vremea in anul ce vine. Se folosesc de foile unei cepe mari pe care le desprind
si le aseaza in ordine, numindu-le dupa lunile anului. In fiecare din ele pun
putina sare. A doua zi, de Sfântul Vasile, cel ce dezleaga vrajile si
facaturile, ei vor verifica cât lichid a lasat sarea topita in fiecare foaie.
Asa vor sti (pentru ca in mod misterios cantitatile sunt diferite) daca vor
avea seceta sau ploaie si in ce luna anume.
Prima
saptamâna din ianuarie este marcata de doua importante sarbatori crestinesti:
Botezul Domnului (Boboteaza) pe 6 ianuarie, si Sfântul Ion pe 7 ianuarie. Toti
românii se duc la biserica de Boboteaza, pentru a lua apa sfintita, atât de necesara
pentru tamaduire si purificare. In satele si orasele asezate pe maluri de ape,
tinerii se intrec sa scoata la mal crucea aruncata de preot in apa inghetata.
Cel ce va reusi, va avea parte numai de bine. In aceste zile, atât de reci ale
iernii, adunati pe lânga focuri, neavând alta treaba decât de a hrani
animalele, taranii români isi trag sufletul alaturi de cei dragi, petrecând cu
toti Ionii si Ioanele si pregatindu-se pentru truda care va veni curând, odata
cu topirea zapezii.
BIBLIOGRAFIE
1.Constantin Eretescu –“Folclorul literar al ronânilor”,editura Compania 2007.
2.Narcisa
Alexandru Stiuca-Sarbatoarea noastra de toate zilele –sarbatori in
cinstea iernii,Editura Cartea de buzunar,2005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu